روغن کمپرسور اسکرو

روغن کمپرسور اسکرو

روغن کمپرسور اسکرو؛ هر آنچه باید بدانید

روغن کمپرسور اسکرو، یک روان کننده برای این تجهیزات صنعتی است و نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح تمام قطعات و اجزای کمپرسور ایفا می کند.

همانطور که خودروها برای عملکرد بهینه، به نوع مناسب و گرید خاصی از روغن ها و روانکارها نیاز دارند، کمپرسورهای هوا نیز باید از همین نوع روغن ها بهره ببرند. استفاده از روغن مناسب برای کمپرسور هوا به روش های مختلف، به نفع دستگاه خواهد بود؛ از جمله از مزایا می توان به کاهش مصرف انرژی، کاهش اصطکاک بین اجزای مختلف موتور و به حداکثر رساندن طول عمر کمپرسور اسکرو اشاره کرد.

در این بحث، ما تصمیم داریم به مفاهیم مهمی درباره روغن کمپرسور اسکرو بپردازیم. می خواهیم در مورد اینکه چه چیزی روغن کمپرسور را ویژه و خاص می سازد صحبت کنیم. همچنین بهترین نوع روغن کمپرسور هوا برای کاربردهای مختلف را بررسی خواهیم نمود.

با ما همراه باشید.

روغن کمپرسور اسکرو چیست؟

روغن کمپرسور اسکرو یک روان کننده تخصصی است که برای جلوگیری از سایش و پارگی زودرس قطعات در کمپرسورهای هوا استفاده می شود. این روغن ها معمولاً به دو دسته عمده تقسیم بندی می شوند؛ روغن های طبیعی و مصنوعی. همچنین روغن کمپرسور، از نظر ویسکوزیته و مواد افزودنی موجود در آنها متفاوت هستند.

جالب است بدانید که این نوع روغن های صنعتی، تفاوت قابل توجهی با روغن موتور دارند، زیرا درصد کمتری گوگرد و کربن دارند و فاقد مواد تمیز کننده هستند.

این روغن‌ها علاوه بر روانکاری، مزایای متعدد دیگری نیز برای استفاده در کمپرسور اسکرو دارند، از جمله این مزایا را می توانید در قسمت زیر بررسی کنید:

1-جذب گرما: روغن کمپرسور اسکرو، گرمای تولید شده از هوای فشرده را جذب می کند و در نتیجه، کمپرسور را در دمای خنک تری نگه می دارد.

2-مقاومت در برابر اکسیداسیون: روغن کمپرسور، حاوی مواد افزودنی است که فرآیند اکسیداسیون و تشکیل اسید را به تاخیر می اندازد.

3-افزایش طول عمر دستگاه و قطعات کمپرسور: افزودنی های موجود در روغن کمپرسور، نه تنها طول عمر روان کننده را افزایش می دهد، بلکه از اجزای دستگاه، در حالت کار کردن، محافظت می کند و روان کننده را با شرایط مختلف عملکردی، سازگار می سازد.

4-ویسکوزیته مناسب حتی در دماهای سرد: اگرچه برخی از روغن ها پس از کاهش دما، کارایی خود را از دست می دهند، روغن کمپرسور هوا، ویسکوزیته خود را حتی زمانی که در حالت سرد است، حفظ می کند.

5-دِ-امولسیفیکاسیون (امولسیون زدایی): روغن کمپرسور همچنین حاوی افزودنی هایی است که برای بهبود جداسازی آب طراحی شده اند و از کمپرسور در برابر امولسیون های آب و روغن محافظت می کنند.

6-خاصیت ضد کف: زمانی که حباب های بزرگ هوا به سمت بالای سطح روغن می روند، کف تولید می شود. این فرآیند، اکسیداسیون را افزایش می دهد، زیرا سطح روغن را بیشتر در معرض اکسیژن قرار می دهد. بدون افزودنی های ضد کف، جداکننده های روغن توسط فوم (کف) اشباع شده و طول عمر کمپرسور کاهش می یابد. این پدیده به این دلیل است که جداکننده های روغن در حالت اشباع، یک افت فشار ایجاد می کنند که منجر به مصرف انرژی بیشتر می شود.

کدام نوع روغن کمپرسور اسکرو برای کسب و کار ما مناسب است؟

روغن های استاندارد و سنتزی، دو نوع اصلی روغن کمپرسور اسکرو هستند و هر کدام دارای ویژگی های متمایزی می باشند:

  • روغن های استاندارد:

روغن استاندارد برای کمپرسور اسکرو، با استفاده از پایه روغن معدنی ساخته می شود. این روغن، ارزان تر از نوع سنتزی است و برای صاحبان خانه یا کسانی که به طور مداوم از کمپرسور خود استفاده نمی کنند، توصیه می شود. همچنین برای کمپرسورهایی که فقط برای کارهای سبک یا متوسط ​​به کار می روند، انتخاب خوبی است.

  • روغن های سنتزی:

روغن سنتزی برای کمپرسور با استفاده از پایه های سنتزی ساخته می شود. این روغن تحت فرآوری های زیادی قرار می گیرد و در نتیجه از روغن استاندارد، بیشتر تصفیه شده است. اگریک  صنعت حرفه ای دارید که حداقل سه بار در هفته از کمپرسور خود استفاده می کنید، روغن های سنتزی بهترین راه حل است.

روغن سنتزی به کمپرسور شما این امکان را می دهد که بی صدا و روان تر کار کند. همچنین کمپرسور را از گرمای بیش از حد محافظت می کند. محدوده دمای کلی روغن های سنتزی نیز گسترده تر است.

در حالی که انواع کمپرسورهای اسکرو و رفت و برگشتی می‌توانند با انواع مختلفی از محصولات روانکاری، کار کنند، تولید کنندگان این محصولات اغلب توصیه می‌کنند که از روغن‌های سنتزی استفاده کنید، زیرا فاقد گوگرد یا مواد افزودنی هستند؛ وجود این مواد در روغن ها می‌توانند منجر به تجمع ناخواسته برخی رسوبات در سوپاپ‌ها شود.

مزایای اصلی روغن های سنتزی برای کمپرسورهای هوا اسکرو عبارتند از:

1-طول عمر بیشتر: روغن سنتزی می تواند عمر کمپرسور اسکرو را تا 8000 ساعت افزایش دهد.

2-رسوبات کمتر: روغن های سنتزی، رسوباتی مانند لجن را کاهش می دهند؛ چیزی که منجر به سایش و پارگی زودرس می شود و بر عملکرد کمپرسور شما تأثیر منفی می گذارد.

3- دمای خنک تر: روغن‌های سنتزی در حین کار کمپرسور، خنک‌تر می‌مانند و تخلیه هوا را با دمای پایین‌تری تأمین می‌کنند.

4-مصرف روغن کمتر: این نوع روغن ها اغلب با سرعت کمتری مصرف می شوند، به این معنی که نیازی به اضافه کردن روغن به دفعات، نخواهید داشت.

دوره مناسب برای تعویض روغن کمپرسورهای اسکرو

روغن کمپرسور اسکرو

روغن کمپرسور اسکرو

اینکه چند وقت یک بار باید روغن کمپرسور خود را تعویض کنید به نوع دستگاهی که دارید بستگی دارد. دفترچه راهنمای کاربر که همراه کمپرسور است را بررسی کنید. این دفترچه، اطلاعات دقیقی در مورد مشخصات روغن کمپرسور ارائه می دهد.

اگر این اطلاعات ارائه نشده است، از دستورالعمل‌های زیر به عنوان مرجع استفاده کنید. کمپرسورهای اسکرو، پس از هر 7000 تا 8000 ساعت استفاده نیاز به تعویض روغن دارند و کمپرسورهای هوای رفت و برگشتی به طور ایده‌آل، نیاز به تعویض روغن در هر سه ماه یکبار دارند. با این حال، صرف نظر از کاربری، روغن باید حداقل یک بار در سال تعویض شود تا از عملکرد روان و طول عمر طولانی آن اطمینان حاصل کنید.

مشکلات نشتی روغن کمپرسور اسکرو؛ دلایل و روش های رفع آن

مقدار بالای روغن در هوای فشرده در کمپرسور اسکرو، به مشکلی به نام نشت روغن اشاره دارد. دلایل زیادی برای نشتی روغن وجود دارد که باعث سردرگمی کاربران می شود. در این بخش می خواهیم دلایل و روش های رفع این مشکلات را با شما در میان بگذاریم.

1- تزریق بیش از حد روغن

یکی از عواملی که باعث نشت روغن کمپرسور می شود، تزریق بیش از حد روغن است. در این حالت، سطح مایع از حد استاندارد فوقانی، فراتر می رود. محتوای روغن در هوای فشرده ای افزایش می یابد؛ بنابراین، حجم محتوای روغن دفع شده و حجم روغن برگشتی در لوله بیشتر می شود و این حالت، محتوای روغن را افزایش می دهد.

  • روش برطرف کردن این مشکل:

کمپرسور را خاموش کنید و ارتفاع سطح مایع را بررسی کنید. مطمئن شوید که ارتفاع سطح مایع، در قسمت پایینی، بین علامت تراز و در بخش بالایی در وضعیت خاموشی باشد.

2-روغن، عملکرد ضعیف دارد

عملکرد کف زدایی ضعیف برای روغن کمپرسور اسکرو، یکی از عواملی است که باعث نشتی روغن می شود؛ زیرا کف زیادی وارد هسته جداسازی روغن می شود و محتوای روغن را افزایش می دهد.

  • روش برطرف کردن این مشکل:

روغن کمپرسور را تعویض کنید. از یک برند باکیفیت تر استفاده کنید.

3- استفاده از گریدهای مختلف روغن کمپرسور

وقتی از روغن کمپرسور اسکرو در گرید مختلف استفاده کنید، روغن فاسد می شود یا حالت صمغی پیدا می کند و باعث می شود هسته اصلی سیستم روغن، مسدود شده و تغییر شکل دهد. در این حالت، نشتی روغن اتفاق می افتد.

  • روش برطرف کردن این مشکل:

محفظه روغن را تمیز کنید؛ روغن را عوض کنید و از یک نوع خاص و باکیفیت از آن به بعد استفاده نمایید. مسیر عبور روغن را هم تمیز کنید.

4-کاهش دمای تخلیه روغن

وقتی دمای تخلیه روغن کمپرسور کاهش پیدا کند، این دما، کمتر از دمایی که در شرایط فشار وجود دارد؛ پس بخار آب اشباع شده، پس از فشرده سازی هوا، به آب مایع، متراکم می شود و رسوب می کند، سطح مایع بالا می رود و روغن نشت می کند. حتی ممکن است بعد از مدت ها باعث زنگ زدگی قسمت داخلی کمپرسور شود و یاتاقان روتور به دلیل عدم روغن کاری و حتی ضایعات و رسوبات، به شدت ساییده شود.

  • روش‌های برطرف کردن این مشکل:

آب باقی مانده در مخزن را تخلیه کنید-دمای تخلیه را تنظیم کنید-فیلتر روغن باید تعویض شود- اگر روتور، زنگ زده باشد و صدا و لرزش غیرعادی مشاهده کنید، قطعه باید تعمیر شود.

5-مسدود شدن لوله های انتقال دهنده روغن

اگر به هر دلیلی، لوله های ورودی و برگشتی جریان روغن کمپرسور، مسدود شوند، سطح مایع به سمت بالا جریان می یابد، و در این حالت، روغن نشت می کند.

  • روش های برطرف کردن این مشکل:

لوله روغن برگشتی و شیر اطمینان را بررسی کنید، اگر لازم است، آنها را تنظیم یا تعویض کنید.

اصول عیب یابی کمپرسور اسکرو

بررسی روغن کمپرسور اسکرو و مشکلات آن، تنها بخشی از شرایط رسیدگی به این تجهیزات صنعتی است. ممکن است برای این مدل کمپرسورها مشکلات دیگری هم به وجود بیاید که باید در حین کار، به خوبی آنها را بشناسید و رفع نمایید. این کار می تواند میلیون ها تومان در آینده در بودجه مالی شما صرفه جویی کند؛ یعنی همان هزینه ای که برای تعمیرات و تعویض قطعات کمپرسور خرج می کنید.

در این قسمت، مهم ترین و رایج ترین مشکلات کمپرسور هوا اسکرو را ملاحظه می کنید:

  • کمپرسور روشن نمی شود

دکمه استارت را فشار می دهید اما هیچ اتفاقی نمی افتد. بنابراین، یا مشکل الکتریکی وجود دارد، یا کمپرسور روی یک دستگاه ایمنی، خاموش شده است. منبع تغذیه را بررسی کنید؛ خطاهای نمایشگر را بررسی کنید. بررسی کنید که آیا توقف اضطراری، خاموش است یا خیر. رله اضافه بار را بررسی و مجدداً تنظیم کنید.

  • کمپرسور در دمای بالا، خاموش می شود

اگر کمپرسور شما با دمای بیش از حد بالا کار می کند، ممکن است یکی از مشکلات زیر وجود داشته باشد:

  • دمای محیط خیلی بالا است یا تهویه کافی وجود ندارد.
  • سطح روغن خیلی پایین است
  • نوع روغن نامناسب استفاده شده است
  • خنک کننده روغن، کثیف است
  • شیر ترموستاتیک کار نمی کند
  • کثیفی / انسداد در خطوط انتقال دهنده روغن وجود دارد

 

  • روغن در هوای فشرده وجود دارد!

روغن موجود در هوای فشرده می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

  • جداکننده روغن یا بسیار قدیمی است یا اشباع شده است
  • مسیرها مسدود هستند
  • دمای عملکرد، بسیار بالا است
  • سطح روغن خیلی بالا است
  • نوع روغن استفاده شده، نامناسب است
  • شیر تنظیم کننده حداقل فشار، به درستی کار نمی کند
  • آب در هوای فشرده وجود دارد!

آب، یک محصول طبیعی برای فشرده سازی هوا است. همیشه آب در هوای فشرده وجود خواهد داشت، مگر اینکه آن را حذف کنیم.

تله (حبس کننده) میعانات را بررسی کنید. هر چند دقیقه یک بار باید آب بیرون بیاید. اگر لوله ها را باز کنید، باید فقط کمی آب از آن خارج شود.

فشار روغن کمپرسور اسکرو و فشار تخلیه پمپ روغن چه تفاوتی دارند؟

روغن کمپرسور

روغن کمپرسور

یک سوال که اغلب در مورد کمپرسورهای صنعتی مطرح است، این که این تجهیزات برای کارکردن به چه میزان فشار روغن نیاز دارند. فشار روغن کمپرسور اسکرو، به عواملی همچون اندازه دستگاه، نوع و کاربرد مورد نظر بستگی دارد.

سن کمپرسور شما نیز ممکن است بر فشار روغن تأثیر بگذارد، زیرا کمپرسورهای قدیمی، دارای قطعات فرسوده تری هستند؛ قطعات فرسوده ممکن است دارای شکاف هایی باشند که موجب می شوند روغن اضافی جریان یابد و در نتیجه فشار در سیستم کاهش پیدا می کند.

همانطور که انواع مختلف کمپرسور و شرایط فشار روغن را با هم مقایسه می کنید، مهم است که تفاوت بین فشار خالص روغن و فشار روغن تخلیه را درک کنید. این دو اندازه گیری در قسمت های مختلف سیستم شما اعمال می شود.

فشار تخلیه روغن کمپرسور چیست؟

فشار تخلیه روغن، فشار روغنی است که در انتهای تخلیه کمپرسور اندازه گیری می شود. این فشار، بسیار مهم است، زیرا این قسمت انتهایی، تنها مکانی است که می توانید واقعاً فشار روغن را اندازه گیری کنید. در عوض، فشار تخلیه روغن، ترکیبی از فشار روغن ورودی، به علاوه فشار روغن هنگام عملکرد است، بنابراین از فشار واقعی روغنی که در حال کار است، بیشتر خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر فشار را در درگاه تخلیه اندازه گیری کنید و عدد PSI 70 را نشان دهد، در مرحله بعد باید به دنبال فشار عملیاتی باشید. اگر فشار استاندارد، 15 psi باشد، فشار خالص، معادل با تفاوت این دو عدد است؛ 70-15=55 psi. این فشار خالص روغن کمپرسور است.

چرا فشار خالص روغن کمپرسور اسکرو مهم است؟

فشار خالص روغن کمپرسور اسکرو، مقدار واقعی فشاری است که توسط پمپ روغن ایجاد می شود. اکثر کمپرسورها دارای محدوده عملکرد ایمن هستند که حداقل فشار 20 psi از پمپ روغن نیاز دارد. اگر فشار روغن را در بخش تخلیه اندازه بگیرید، فشار عملکردی را از آن کم کنید و متوجه شوید که فشار خالص روغن، خیلی کم است، می تواند به این معنی باشد که کمپرسور شما بدون روغن کاری کافی، کار می کند.

همچنین ممکن است به این معنی باشد که اجزای داخلی کمپرسور شما به حدی فرسوده شده اند که قادر به حفظ فشار استاندارد روغن در طول کارکرد عادی نیستند.

هر دوی این وضعیت ها باعث نگرانی است. از طرف دیگر، اگر متوجه شدید که فشار روغن کمپرسور، بسیار بالا است، می تواند نشانه انسدادی در جایی در سیستم باشد که باعث می شود تمام روغن از یک فضای محدود عبور کند. این حالت می تواند به همان اندازه آسیب زننده باشد، پس باید به موقع مورد توجه قرار دهید.

آگاهی از تفاوت بین فشار تخلیه روغن کمپرسور اسکرو و فشار خالص روغن به شما کمک می کند تا در طول تعمیر و نگهداری، اطلاعات دقیقی از سیستم خود داشته باشید. اندازه گیری صحیح و حفظ فشار روغن در کمپرسورها، یک اقدام حیاتی برای سلامت این تجهیزات صنعتی است.

سوالات متداول در مورد روغن کمپرسور اسکرو

برای اطمینان از انتخاب روغن مناسب برای کمپرسور اسکرو، در این قسمت به چند سوال رایج در مورد انواع مختلف روغن کمپرسور می پردازیم:

از چه نوع روغن برای کمپرسور اسکرو باید استفاده کنیم؟

بسیاری از مشتریان این سوال را دارند که از چه روغنی در کمپرسور اسکرو استفاده کنند؟! اغلب به این فکر می کنند که آیا گزینه بهتری وجود دارد یا خیر. بهترین روغن برای استفاده در کمپرسور اسکرو، عمدتاً به توصیه های سازنده این تجهیزات بستگی دارد.

به طور معمول، دستورالعمل های کمپرسور شما مشخص می کند که کدام روغن برای حداکثر عملکرد، بهتر عمل می کند. توصیه های شرکت سازنده همچنین باید به شما بگوید که آیا ترکیبات سنتزی برای یک کمپرسور خاص کار می کنند یا خیر.

اگر دستورالعمل های سازنده، نوع روغن را مشخص نمی کند، توصیه می کنیم از روغن کمپرسور با 20 یا 30 درصد وزنی استفاده کنید. روغن با 30 درصد وزنی، چسبنده تر است و در ماه های گرم، محافظت بهتری خواهد داشت. در حالی که روغن 30 درصد وزنی، در پوشش دادن قطعات، مؤثرتر عمل می کند. این روغن، اگر دما کاهش زیادی پیدا کند، می تواند غلیظ تر شود. یک روغن 20 درصد وزنی، در محیط های سرد، بسیار بهتر عمل می کند.

2-روغن موتور با روغن کمپرسور اسکرو چه فرقی دارد؟

هنگام مقایسه روغن موتور با روغن کمپرسور، مهم ترین تفاوت مربوط به کاری است که روغن برای انجام آن، فرموله شده است. روغن کمپرسور به طور خاص برای کمپرسورهای هوا طراحی شده است.

آیا می توانیم از روغن موتور در کمپرسورهای هوا استفاده کنیم؟ جواب کوتاه است؛ خیر! روغن موتور مورد استفاده در وسایل نقلیه، معمولاً حاوی مواد تمیز کننده است که برای موتورهای احتراق داخلی مفید است اما می تواند برای کمپرسورهای هوا مضر باشد.
اگر می خواهید از روغن موتور در کمپرسور هوا استفاده کنید، باید تحقیقات بیشتری انجام دهید تا مطمئن شوید روغن موتوری که انتخاب کرده اید، ذرات شوینده دارد یا خیر. در غیر این صورت، مواد شوینده در کمپرسور هوا به سرعت باعث تجمع کربن خواهند شد.

3-آیا همه کمپرسورها به روغن نیاز دارند؟

فقط در صورتی که کمپرسور روغن کاری شده دارید، باید به آن روغن اضافه کنید. کمپرسورهای هوا بدون روغن، نیازی به استفاده از روغن ندارند؛ زیرا از قبل، به خوبی پوشش داده شده اند و مستقیماً از کارخانه آب بندی برای آنها انجام گرفته است.

به طور کلی، کمپرسورهای روغن کاری شده، چرخه عملیاتی بالاتری را دارند. کمپرسورهای بدون روغن، چندان دوام زیادی ندارند، زیرا زمانی که روغن کاری از بین برود، راهی برای افزودن روغن بیشتر به آنها وجود ندارد. اکثر کمپرسورهای هوا روغن کاری شده، نسبت به مدل‌های بدون روغن، آرام تر کار می‌کنند.

ترجمه تخصصی: پردیس صنعت