قطعات لیفتراک
خدمات پردیس صنعت، عرضه کننده انواع قطعات لیفتراک
قطعات ترمز لیفتراک ، تایر، چرخ و چرخ کوچک لیفتراک ، بلبرینگ، بوشینگ و تسمه لیفتراک ،
قطعات احتراق لیفتراک ، قطعات فرمان (هدایت) لیفتراک
Cab,Carriage,Mast, Load Backrest, Forks, Overhead Guard, Tires,
Counterweight, Power Supply, Tilt Cylinder, Hydraulic Lift Cylinder
قطعات موتور لیفتراک، قطعات سیستم خنک کننده، فیلترهای لیفتراک،
قطعات گیربکس لیفتراک، قطعات هیدرولیک لیفتراک، قطعات ترمز لیفتراک، قطعات سیستم فرمان،
قطعات بدنه و شاسی لیفتراک، قطعات دکل لیفتراک، قطعات الکتریکی لیفتراک،
قطعات لیفتراک برقی، دیزلی، گازی، بنزینی و دوگانه سوز، چرخ و رینگ و لاستیک لیفتراک، الحاقیه های لیفتراک و…
عرضه انواع قطعات در انواع برندهای
لیفتراک هیوندای، لیفتراک هلی، لیفتراک سپاهان، لیفتراک تویوتا، لیفتراک کوماتسو، لیفتراک دوو، لیفتراک دوسان، لیفتراک سهند، لیفتراک لینده، لیفتراک بائولی، لیفتراک تای لیفت، لیفتراک میتسوبیشی، لیفتراک چری، لیفتراک زوم لاین، لیفتراک هایستر، لیفتراک یوهانریش، لیفتراک نیسان، لیفتراک کاسپین ماشین، لیفتراک کاترپیلار، لیفتراک آریا، لیفتراک تی سی ام
لیفتراک وسیله ای است دارای یک دکل، شاخک و ملحقات که با توجه به نوع فعالیت برای حمل و نقل، جابجائی و انبار نمودن بارها در اشکال و ظرفیتهای مختلف طراحی و ساخته میشود.
انواع لیفتراک : لیفتراک برقی، لیفتراک دیزلی، لیفتراک دوگانه سوز (گازی و بنزینی)، لیفتراک گازی
فروش قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز برای:
تعمیر موتور لیفتراک ، تعمیر گیربکس لیفتراک ، تعمیر دیفرانسیل لیفتراک ، تعمیر کنترل ولو لیفتراک ، صافکاری و نقاشی لیفتراک ، تعمیر کاربراتور لیفتراک ، سرویس کامل هیدرولیک لیفتراک ، عیب یابی و سیم کشی برقی لیفتراک ، سرویس دلکو لیفتراک ، شستشوی انژکتور لیفتراک ، تعمیر دکل لیفتراک ، تعمیر گارد لیفتراک ، تعمیر رادیاتور لیفتراک ، تعمیر و تعویض صندلی لیفتراک ، تعمیر دینام و استارت لیفتراک ، تعمیر و نصب سایدشیفت لیفتراک و … است.
لوازم یدکی لیفتراک هیوندای
لوازم یدکی لیفتراک هلی
لوازم یدکی لیفتراک سپاهان
لوازم یدکی لیفتراک تویوتا
لوازم یدکی لیفتراک کوماتسو
لوازم یدکی لیفتراک دوو
لوازم یدکی لیفتراک دوسان
لوازم یدکی لیفتراک سهند
لوازم یدکی لیفتراک لینده
لوازم یدکی لیفتراک بائولی
لوازم یدکی لیفتراک تای لیفت
لوازم یدکی لیفتراک میتسوبیشی
لوازم یدکی لیفتراک چری
لوازم یدکی لیفتراک زوم لاین
لوازم یدکی لیفتراک هایستر
لوازم یدکی لیفتراک یوهانریش
لوازم یدکی لیفتراک نیسان
لوازم یدکی لیفتراک کاسپین ماشین
لوازم یدکی لیفتراک کاترپیلار
لوازم یدکی لیفتراک آریا
لوازم یدکی لیفتراک تی سی ام
بزرگترین مرکز فروش قطعات و لوازم یدکی لیفتراک اصفهان
…………………………..
پردیس صنعت 09134012354
با شناخت قطعات لیفتراک، نحوه درست کار کردن با آن را یاد بگیرید
قطعات لیفتراک به عنوان اجزای اصلی تشکیل دهنده دستگاه در نظر گرفته می شوند. ساخت تمامی این قطعات باید بر اساس استانداردهای بین المللی و مواد اولیه باکیفیت انجام شود. در غیر اینصورت، عملکرد لیفتراک و حتی ایمنی آن با مشکل روبرو خواهد شد. لیفتراک، وسیله ای است که در بارگیری و حمل و نقل کالاها بکار می رود. در نتیجه، قطعات آن باید دوام و استحکام بسیار زیادی داشته باشند. لیفتراک از قطعات مختلفی تشکیل شده که هر یک از آن ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند. عملکرد مناسب لیفتراک به کیفیت و کارایی قطعات تشکیل دهنده بستگی دارد.
لیفتراک؛ وسیله ای برای جابجایی امن کالا
لیفتراک از جمله ماشین آلات صنعتی جدیدی است که به منظور جابجایی، حرکت و انبار کردن کالاهای مختلف بکار می رود. قطعات لیفتراک مانند یک الاکلنگ عمل می کنند. به عبارت دیگر، دو وزنه متعادل روی یک محور در دو جهت مخالف یکدیگر قرار می گیرند. چرخ های جلویی لیفتراک حکم نقطه تکیه گاه را دارند و بار قرار گرفته روی شاخک ها توسط وزن خود لیفتراک متعادل می شود.
به این طریق، تعادل وزنی میان بار و تکیه گاه ایجاد می شود و جابجایی کالا توسط نیروی محرکه صورت می گیرد. برقراری تعادل در لیفتراک های مختلف به قرار گرفتن آن ها در وضعیت مناسب بستگی دارد. اگر به هر دلیلی تعادل و پایداری لیفتراک از بین برود، احتمال واژگون شدن آن وجود دارد. این امر با خسارت های مالی و جانی بسیار زیادی همراه خواهد بود.
برقراری تعادل در لیفتراک یکی از مهم ترین نکات در حفظ ایمنی این دستگاه به شمار می رود. کارخانه های تولیدکننده لیفتراک و برندهای شناخته شده همواره به دنبال بهبود پایداری دستگاه به منظور افزایش سطح ایمنی هستند. کیفیت قطعات لیفتراک در برقراری تعادل و حفظ پایداری، نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. لازم به است که لیفتراک های مدل های مختلف از قطعات مختلفی ساخته می شوند که هر یک از آن ها وظیفه خاصی را بر عهده دارد.
از تاریخچه ساخت لیفتراک ها چه می دانید؟
لیفتراک ها برای اولین بار در سال 1917 توسط یک کمپانی تولیدکننده ماشین های سنگین به نام کلارک ساخته شدند. هدف از ساخت این لیفتراک ها، حمل و جابجایی مصالح سنگین کارخانه بود. با این وجود، این دستگاه در مدت زمان کوتاهی مورد استقبال سایر کارخانه ها قرار گرفت. به این ترتیب، برندهای مطرح جهان سفارش ساخت این لیفتراک ها را به کمپانی کلارک می دادند. حتی برخی از کارخانه ها خود ساخت قطعات لیفتراک را آغاز کردند.
استفاده از لیفتراک ها در جنگ های جهانی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. لیفتراک ها بهترین گزینه برای جابجایی انواع بار و وسایل جنگی به حساب می آمدند. از آن زمان تاکنون، تولید لیفتراک دستخوش تغییر و تحولات بسیار زیادی بوده است. امروزه، از این دستگاه ها در اکثر صنایع استفاده می شود.
از لیفتراک ها در چه زمینه هایی استفاده می شود؟
امروزه، قطعات لیفتراک ها در انواع و مدل های مختلفی ساخته می شوند. علاوه بر این، ظرفیت لیفتراک ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند. برخی از مهم ترین کاربردهای لیفتراک ها در صنایع مختلف عبارتند از:
- بنادر
- کشتی سازی
- صنایع فلزی
- ساخت و ساز
- کارگاه های تولیدی
- انبارها
یکی از اصلی ترین زمینه های استفاده از قطعات لیفتراک در صنایع ساختمانی است. این دستگاه به راحتی می تواند مصالح و بارهای سنگین ساختمانی را حرکت دهد و جابجا کند. علاوه بر این، لیفتراک ها بسته به نوع لاستیک هایی که دارند، می توانند روی سطوح مختلف حرکت کنند. از آنجایی که بار توسط شاخک ها حرکت داده می شود، از این دستگاه می توان برای جابجایی وسایل به بالاتر از سطح لیفتراک استفاده کرد. به همین دلیل است که بارگیری کامیون ها نیز توسط لیفتراک های مختلف صورت می گیرد.
همانطور که گفته شد، لیفتراک ها در ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند. این موضوع در انتخاب نوع قطعات لیفتراک تاثیرگذار است. به طور کلی، لیفتراک ها در ظرفیت های زیر ساخته می شوند:
- حمل بار تا 3 تن
- 3 تا 4 تن
- 4تا 6 تن
- 6 تا 9 تن
- حمل بارهای بیشتر از 9 تن
به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از لیفتراک ها در صنایع مختلف بر اساس استانداردها و قوانین مختلف صورت می گیرد. برخی از این قوانین و مقررات توسط خود کارخانه تولیدکننده وضع می شوند و برخی دیگر به صورت استانداردهای بین المللی بکار می روند.
معرفی برخی از مهم ترین قطعات لیفتراک
اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که آشنایی چندان زیادی با قطعات مختلف لیفتراک ندارید، نگران نباشید! ما در این مطلب به معرفی تمام قطعات مهم لیفتراک و همچنین، کاربری هر یک از آن ها می پردازیم. لیفتراک ها، دستگاه های بسیار پیچیده ای هستند که از قطعات مختلفی ساخته می شوند. برخی از این قطعات مانند موتور، قطعات ترمز لیفتراک و اهرم ها، بخش هیدرولیک تایر و غیره در قسمت های داخلی لیفتراک قرار می گیرند.
برخی دیگر از مهم ترین قطعات لیفتراک عبارتند از: دکل، شاخک ها (چنگال)، دیواره محافظ بار، صفحه حمل کننده، چراغ ها، اتاقک راننده، بدنه لیفتراک، تایرها، صفحه نمایشگر وضعیت عملکرد لیفتراک، موتور، اهرم، ترمز و غیره. عملکرد و سلامت این قطعات همگی بر ایمنی لیفتراک در هنگام حمل و نقل کالا تاثیر دارند. تمامی این قطعات، صرف نظر از کوچک یا بزرگ بودن، برای عملکرد موثر دستگاه ضروری هستند. به عبارت دیگر، خرابی یکی از این قطعات موجب اختلال در کل عملکرد دستگاه می شود.
به طور کلی، قطعات اصلی لیفتراک ها را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: قطعات بیرونی و قطعات درونی. قطعات بیرونی شامل مواردی ازقبیل بدنه یا شاسی داخلی، کریج، کابین، بالابر، پدال ها، اهرم ها، نمایشگر، وزنه تعادل و غیره است. در مقابل، از مهم ترین قطعات لیفتراک درونی می توان به موتور دستگاه، پمپ، فیلتر روغن و هوا، رادیاتور و گیربکس اشاره کرد.
قطعات موتور لیفتراک
موتور، مهم ترین قطعه در هر لیفتراک به شمار می رود. از اجزای اصلی موتور لیفتراک می توان به سیلندر، پیستون، میل لنگ، سر سیلندر، واشر سرسیلندر، میل سوپاپ، رینگ پیستون، شمع موتور، بلوک سیلندر، دنده فلایویل، دسته موتور لیفتراک، پمپ گازوئیل، رینگ پیستون و غیره اشاره کرد. به این نکته توجه داشته باشید که اگر هر یک از قطعات لیفتراک در بخش موتور دچار مشکل شدند، آن ها را با محصولات باکیفیت تعویض کنید.
موتورهای به کار رفته در اکثر لیفتراک های موجود در بازار ایران شبیه به یکدیگر هستند و با این وجود، موتورهای لیفتراک میتسوبیشی، ایسوزو، لیفتراک تویوتا، کوماتسو، ریکاردو و غیره در مقایسه با برندهای دیگر محبوبیت بیشتری در میان صنعتگران دارند. قطعات موتوری لیفتراک های موجود در بازار ایران معمولاً از کشورهایی همچون ژاپن، تایوان، چین، ترکیه یا امارات تهیه می شوند. اکثر برندهای شناخته شده جهان که در زمینه تولید قطعات لیفتراک فعالیت دارند، خدمات پس از فروش و ضمانت نامه معتبر ارائه می کنند.
موتور لیفتراک نیز از اجزای مختلفی تشکیل می شود ازجمله دینام، کاربراتور، تسمه لیفتراک، شلنگ روغن و رادیاتور اشاره کرد. موتور لیفتراک زمانی درست عمل می کند که تمامی قطعات آن از سلامت کامل برخوردار باشند. به منظور اطمینان از سلامت این قطعات باید بازرسی های دوره ای منظم انجام شود.
موتور از حساس ترین قطعات لیفتراک به شمار می رود. در نتیجه، تعمیر موتور لیفتراک و تعمیر کاربراتور لیفتراک به یک مکانیک متخصص نیاز دارد و البته، هزینه بر است.
عملکرد موتور لیفتراک به چه صورت است؟
موتور لیفتراک در صورتی عملکرد بهینه دارد که تمامی اجزای آن بدون مشکل و هماهنگ با هم عمل کنند. فرآیند احتراق داخلی موتور لیفتراک توسط باتری و استارت شروع می شود. بعد از مخلوط شدن در کاربراتور، سوخت قابل احتراق و هوا ازطریق شیر وارد سیلندرها می شود. در اثر ایجاد جرقه توسط شمع، انفجار صورت می گیرد و پیستون و میل لنگ سیلندر را پایین نگه می دارد. انرژی مکانیکی محصول این انفجار است.
این انرژی مکانیکی توسط دینام و ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و جریان الکتریکی موردنیاز قطعات برقی لیفتراک را تامین می کند. از این انرژی الکتریکی همچنین در قطعات فرمان (هدایت) لیفتراک و بالابر نیز استفاده می شود.
موتور نیز مانند سایر قطعات لیفتراک دارای انواع مختلفی است. انواع موتورها، عملکرد یکسانی در لیفتراک دارند. برخی از محبوب ترین موتورهای لیفتراک عبارتند از: ریکاردو، ایسوزو، میتسوبیشی، تویوتا، سپاهان و کاسپین. موتورهای لیفتراک را می توان بر اساس نوع سوختی که مصرف می کنند، به سه دسته تقسیم کرد:
- موتورهای گاز مایع (گاز مایع LPG)
- گاز طبیعی فشرده CNG
- موتورهای دیزلی
موتورهای دیزلی از سوخت دیزل استفاده می کنند که در مقایسه با بنزین کمتر تصفیه می شود. به این نکته توجه داشته باشید که سوخت دیزل قابل احتراق نیست. قطعات لیفتراک دیزلی و گازی معمولاً به دلیل ایجاد آلودگی بسیار زیاد در محیط های باز و غیرحساس به آلودگی استفاده می شوند. علاوه بر این، موتورهای دیزلی در لیفتراک هایی با ظرفیت بیشتر از 3 تن بکار می روند.
در مقابل، قطعات لیفتراک بنزینی یا دوگانه سوز با گاز LPG مناسب دستگاه های بکار رفته در محیط های بسته هستند. این نوع موتورها بهترین گزینه برای محیط های بسته حساس به آلودگی، به غیر از صنایع بهداشتی و غذایی است.
سیستم ترمز لیفتراک
سیستم ترمز یکی دیگر از قطعات لیفتراک به شمار می رود. سیستم ترمز لیفتراک، مجموعه ای از قطعاتی است که با ایجاد اصطکاک در چرخ ها باعث توقف لیفتراک می شود. به عبارت دیگر، اپراتور سرعت لیفتراک را ازطریق ترمز کنترل می کند. در لیفتراک های جدید، نقش سیستم ترمز اهمیت بیشتری پیدا کرده و در هندلینگ لیفتراک نیز اثر می گذارد.
سیستم ترمز لیفتراک اجزای مختلفی دارد. از مهم ترین آن ها می توان به کیت میخ و فنر ترمز، کفشک و لنت، پیچ رگلاژ ترمز، سیلندر چرخ، کیت فنر ترمز و توپی چرخ اشاره کرد. نقص در کارکرد سیستم ترمز باعث بروز مشکلات جدی در حین بارگیری و جابجایی کالا می شود. به همین دلیل، نگهداری از اجزای تشکیل دهنده سیستم ترمز لیفتراک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
سیستم ترمز لیفتراک از چه قطعاتی تشکیل می شود؟
اجزای تشکیل دهنده سیستم ترمز مانند سایر قطعات لیفتراک با گذشت زمان دچار فرسودگی و خرابی می شوند. با این وجود، با بررسی های دوره ای می توان طول عمر مفید این قطعات را به میزان زیادی افزایش داد. به این ترتیب، می توان در هزینه های تعمیر و تعویض آن ها نیز صرفه جویی کرد.
بررسی اجزای سازنده سیستم ترمز: تمامی قطعات سیستم ترمز باید هر شش ماه یکبار توسط افراد متخصص بررسی شوند. از آنجایی که آب و هوای سرد و مرطوب در عملکرد ترمز اختلال ایجاد می کند، تعویض سالی یکبار ترمز لیفتراک در این مناطق توصیه می شود.
چک کردن عملکرد ترمز دستی: ترمز دستی لیفتراک باید هر روز توسط اپراتور بررسی شود. اپراتور برای این کار باید ترمز دستی را با نیروی 10 کیلویی بکشد و سپس، میزان قدرت آن را اندازه گیری کند.
بازرسی وضعیت ترمز کاسه ای: از آنجایی که ترمز کاسه ای همانند سایر قطعات لیفتراک دچار فرسودگی و خرابی می شود، بررسی آن باید هر روز پیش از استفاده از لیفتراک صورت گیرد.
اگر قطعه از سیستم ترمز لیفتراک دچار مشکل شد، بلافاصله با تعمیرکار خود صحبت کنید. لازم به ذکر است که تعمیر قطعات مربوط به سیستم ترمز لیفتراک نیاز به مهارت و تخصص بسیار زیادی دارد.
سیستم ترمز مانند سایر قطعات لیفتراک به دلایل مختلفی دچار مشکل می شود. از رایج ترین خطاهای انسانی که منجر به آسیب به سیستم ترمز و در نتیجه، عملکرد نامناسب لیفتراک می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- رانندگی با ترمز دستی درگیر
- ترمز شدید برای کاهش سرعت لیفتراک
- رانندگی با دو پا با ترمز نیمه درگیر
این موارد همگی می توانند به سیلندر چرخ و عایق هاب آسیب بزنند. با این وجود، روغن کاری سیستم ترمز در کاهش آسیب ناشی از این خطاها بسیار موثر است.
منبع تغذیه لیفتراک
منبع تغذیه از مهم ترین قطعات لیفتراک به حساب می آید که معمولاً در چهار نوع مختلف ساخته می شود: گاز، گازوئیل، پروپان و برق (باتری). محل قرار گرفتن باتری به عنوان منبع تغذیه لیفتراک در زیر صندلی است در حالی که مخزن پروپان روی وزنه تعادل در پشت لیفتراک قرار می گیرد. لیفتراک هایی که از منبع تغذیه گاز و گازوئیل استفاده می کنند، دارای منبع سوخت هستند. منبع سوخت این لیفتراک ها در پشت دستگاه قرار می گیرد.
قطعات گیربکس لیفتراک
از دیگر قطعات لیفتراک می توان به گیربکس اشاره کرد. گیربکس ها، انرژی لازم برای حرکت لیفتراک را تامین می کنند. به عبارت دیگر، انتقال انرژی تولید شده توسط موتور به چرخ کوچک لیفتراک بر عهده گیربکس است. به دلیل بالا بودن وزن لیفتراک و استفاده از آن در شیب کم یا زیاد، سرعت دستگاه باید توسط گیربکس کنترل شود. علاوه بر این، گیربکس ها از حرکت نامنظم لیفتراک در زمین های ناهموار جلوگیری می کنند.
برخی از گیربکس های برندهای شناخته شده ای ازقبیل لینده یا یوهان ریش نیز به صورت هیدرواستاتیکی ساخته می شوند. تعمیر گیربکس های هیدرواستاتیکی نیاز به مکانیک متخصص در این زمینه دارد. به همین دلیل، این نوع گیربکس ها مورد استقبال صنعتگران ایرانی قرار نگرفته اند.
آشنایی با انواع گیربکس های لیفتراک
گیربکس ها به عنوان یکی از قطعات لیفتراک در سه نوع دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک ساخته می شوند. در گیربکس های دستی یا قدیمی، درگیری کلاچ با موتور ازطریق فشار پدال توسط اپراتور لیفتراک انجام می شود. به همین دلیل، اپراتور دائماً باید دنده لیفتراک را تعویض کند و این کار می تواند خسته کننده باشد. به همین دلیل است که گیربکس های اکثر لیفتراک های موجود در بازار به صورت کاملاً اتوماتیک ساخته می شوند.
گیربکس های اتوماتیک از یک دنده به سمت جلو و یک دنده به سمت عقب تشکیل شده اند. عملکرد این نوع گیربکس ها شبیه به گیربکس های اتومبیل های اتوماتیک است. استفاده از گیربکس های اتوماتیک باعث تسهیل کنترل لیفتراک توسط اپراتور می شود.
سومین نوع از گیربکس های بکار رفته در قطعات لیفتراک، هیدرواستاتیک نام دارد. تنها لیفتراک های لیده و یوهانگریش از گیربکس های هیدرواستاتیک استفاده می کنند. گیربکس های هیدرواستاتیک برای لیفتراک های بکار می روند که روی زمین های ناهموار استفاده می شوند. این نوع گیربکس ها می توانند قدرت و نیروی محرکه بیشتری را به چرخ ها منتقل کنند.
گیربکس های دستی در مقایسه با نوع خودکار دارای ساختار بسیار ساده تری بودند و در نتیجه، تعمیر آن ها نیز آسان تر انجام می شد. اکثر مکانیک ها تسلط کافی برای عیب یابی و تعمیر قطعات لیفتراک را دارند. اما تعمیر گیربکس های اتوماتیک نیاز به تخصص دارد و تنها مکانیک های متخصص و باتجربه از پس تعمیر آن بر می آیند. به این نکته توجه کنید که هزینه تعمیر گیربکس های هیدرواستاتیک در مقایسه با اتوماتیک و دستی بسیار کمتر است.
گیربکس لیفتراک از چه اجزایی ساخته می شود؟
از آنجایی که گیربکس از مهم ترین قطعات لیفتراک در حفظ ایمنی به شمار می رود، اطمینان از کیفیت آن هنگام خرید بسیار اهمیت دارد. برخی از مهم ترین اجزای گیربکس های لیفتراک های مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کلاچ کامل گیربکس
- صفحه پشت توربین
- هوزینگ توربین
- توربین گیربکس
- صفحه گیربکس لیفتراک
- لرزه گیر پوسته
- صفحه کلاچ گیربکس
- کاسه نمد
- سلونوئید
- شیر گیربکس
- گلدونی کلاچ
- دنده کشویی
- پوسته گیربکس
- دسک کلاچ لیفتراک
- دنده برنجی
- دسته گیربکس
تمامی این قطعات لیفتراک بر عملکرد بهینه گیربکس و انتقال قدرت تاثیر مستقیم دارند. به منظور افزایش طول عمر اجزای مختلف گیربکس، رعایت نکات زیر بسیار مهم هستند:
- بررسی دوره ای اجزای مختلف گیربکس لیفتراک به منظور عیب یابی و سیم کشی برقی لیفتراک
- تعمیر گیربکس لیفتراک در صورت نشتی یا روغن ریزی توسط تعمیرکار متخصص و قابل اعتماد
- به کارگیری روغن های مناسب و باکیفیت برای گیربکس
علاوه بر موارد بالا، استفاده درست اپراتور از لیفتراک نیز بر طول عمر اجزای تشکیل دهنده گیربکس و سایر قطعات لیفتراک بسیار تاثیر می گذارد.
گیربکس لیفتراک به دلایل مختلفی داغ می کند. کم بودن مایع خنک کننده، گرفتگی صفحات رادیاتور، تنظیم نبودن پدال های اینچ، گرفتگی شیلنگ های رادیاتور از مهم ترین دلایل داغ کردن گیربکس محسوب می شوند. با این وجود، خراب شدن قطعات سیستم خنک کننده لیفتراک و تسمه ها نیز باعث بروز این مشکل می شود.
قطعات دیفرانسیل لیفتراک
دیفرانسیل، یک وسیله مکانیکی است که گشتاور قابل انتقال به چرخ های متحرک لیفتراک را محدود می کند.
به طور کلی، دیفرانسیل ازجمله مهم ترین قطعات لیفتراک محسوب می شود که سه نقش مختلف را ایفا می کند. اول از همه، از دیفرانسیل به منظور متمرکز کردن قدرت موتور روی چرخ های متحرک استفاده می شود. در گام بعدی، سرعت چرخ گیربکس را به طور قابل توجهی کاهش می دهد تا با چرخ ها برخورد نکند. سومین نقش دیفرانسیل در لیفتراک، انتقال نیروی موتور به چرخ هاست. به این ترتیب، چرخ ها می توانند با سرعت مختلفی حرکت کنند.
از دیفرانسیل ها معمولاً در تمامی ماشین آلات صنعتی و خودروها استفاده می شود. لیفتراک ها نیز از این موضوع مستثنی نیستند. اکثر لیفتراک های چرخ های جلو یا عقب به صورت تک دیفرانسیل عمل می کنند. در صورت درگیر شدن این دیفرانسیل واحد لیفتراک، چهار چرخ لیفتراک قفل می شوند.
دیفرانسیل لیفتراک از چه قطعاتی تشکیل شده است؟
قطعات لیفتراک در بخش دیفرانسیل شامل اجزای مختلفی می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- پوسته هوزینگ
- کرانویل پینیون
- دنده دیشلی
- کله گاوی
- صلیبی دیفرانسیل
- واشر شیم گیری
- دیسک ترمز
- واشر کاغذی
- مجموعه کیس دیفرانسیل
- محور محرک عقب
- چرخ دنده پینیون، حلقه و جانبی (عنکبوتی)
- مهره و واشر پینیون
قطعات کرانویل و پینیون از با ارزش ترین قطعات لیفتراک محسوب می شوند که قدرت بالایی دارند. انتقال نیرو از محور محرک به چرخ دنده حلقه ازطریق چرخ دنده پینیون انجام می شود. سپس، بخش اعظمی از این نیرو توسط چرخ دنده حلقه به مجموعه کیس دیفرانسیل منتقل می شود. کیس دیفرانسیل، مجموعه ای است که از آن برای نگه داشتن چرخ دنده و اجزای محور عقب لیفتراک استفاده می شود. محور محرک عقب، مسئول انتقال گشتاور به چرخ هاست و از جنس فولاد ساخته می شود.
کیفیت قطعات لیفتراک در بخش دیفرانسیل تاثیر مستقیمی بر نحوه عملکرد آن ها دارد. در نتیجه، تعمیر دیفرانسیل لیفتراک خراب یا مشکل دار را باید به یک مکانیک متخصص و قابل اعتماد بسپارید. اگر قصد تعویض این قطعات را دارید، حتماً از نمایندگی های معتبر اقدام به خرید کنید تا متحمل هزینه های اضافی نشوید.
تفاوت دیفرانسیل با گیربکس لیفتراک در چیست؟
با توجه به نقش دیفرانسیل در لیفتراک، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه تفاوتی بین دیفرانسیل و گیربکس لیفتراک وجود دارد. گیربکس نیز وظیفه انتقال نیرو از موتور لیفتراک به چرخ ها را بر عهده دارد و این کار را به یک اندازه انجام می دهد.
اما در شرایط جاده ای مختلف، هر یک از چرخ ها برای حرکت نیاز به مقدار مشخصی از نیرو دارند. این وظیفه دیفرانسیل است که مقدار انرژی منتقل شده از موتور را در بین چرخ ها تقسیم کند. به عبارت دیگر، دیفرانسیل و گیربکس ازجمله قطعات لیفتراک با هدف یکسان محسوب می شود. تفاوت اصلی این دو قطعه در نحوه عملکردشان خلاصه می شود.
قطعات هیدرولیک لیفتراک
همانطور که می دانید، لیفتراک به منظور بالا بردن کالا و بار بکار می رود. اما تاکنون به عملکرد بالابر لیفتراک ها فکر کرده اید؟ یکی از مهم ترین قطعات لیفتراک در زمینه بالا بردن کالا، سیستم هیدرولیک است. به عبارت دیگر، سیستم هیدرولیک وظیفه تولید نیروی موردنیاز به منظور بالا یا پایین بردن شاخک های لیفتراک را بر عهده دارد.
هر زمان که لیفتراک در حال حرکت باشد، سیستم هیدرولیک نیروی کافی برای بالا بردن و نگه داشتن کالا در ارتفاع را تولید می کند. قدرت سیستم هیدرولیک لیفتراک آنقدر زیاد است که می تواند نیروی کافی برای جابجایی اجسام سنگین را به راحتی تولید کند.
سیستم هیدرولیک یک لیفتراک دائماً در حال تبدیل انرژی های الکتریکی و مکانیکی به یکدیگر است. همانطور که می دانید، انرژی مکانیکی از قطعات احتراق لیفتراک در موتور به دست می آید و در هیدروپمپ ها به انرژی هیدرولیکی تبدیل می شود. با انتقال انرژی هیدرولیکی به قطعات لیفتراک، این انرژی دوباره به انرژی مکانیکی تبدیل می شود. تبدیل مداوم انرژی های الکتریکی و مکانیکی به یکدیگر، حرکت لیفتراک روی سطوح مختلف را به همراه دارد.
یکی از مزایای اصلی به کار بردن سیستم هیدرولیک در قطعات لیفتراک، تولید نیروی نسبتاً زیاد از فشار کم است. بلند کردن بار توسط لیفتراک ها به سیلندرهای هیدرولیکی بستگی دارد که در دو سمت کریج بالای شاخک ها تعبیه شده اند. در لیفتراک ها معمولاً هم از سیلندرهای شیب دار و هم از سیلندرهای بالابر استفاده می شود. کاربرد اصلی سیلندرهای بالابر در حرکت لیفتراک در یک جهت و انتقال بخش اعظم توان به دستگاه است. سیلندرهای شیب دار توانایی کشیدن و فشار دادن بارها را دارند.
سیستم هیدرولیک لیفتراک از چه اجزایی تشکیل می شود؟
سیستم هیدرولیک نیز مانند سایر قطعات لیفتراک به منظور داشتن عملکرد بهینه به هماهنگی میان اجزای تشکیل دهنده خود نیاز دارد. البته، سرویس کامل هیدرولیک لیفتراک نیز در بهبود عملکرد دستگاه تاثیرگذار است. از مهم اجزای تشکیل دهنده سیستم هیدرولیک لیفتراک های مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مخزن هیدرولیک: محل نگهداری از سیال هیدرولیک لیفتراک است؛
- شیر کنترل: حرکت سیال هیدرولیک را ازطریق قرقره مکان کنترل می کند؛
- پمپ: جریان ثابت سیال هیدرولیک برای شیر کنترل را تامین می کند؛
- شیر ریلیف یا شیر اطمینان: از سیستم هیدرولیک لیفتراک در برابر افزایش فشار بیش از اندازه حفاظت می کند. این شیر ازجمله قطعات لیفتراک است که در زمینه حفظ ایمنی دستگاه کاربرد دارد؛
- مسیر برگشت: سیال هیدرولیک را به مخزن باز می گرداند و چرخه هیدرولیک لیفتراک به این طریق تکمیل می شود.
اکثر لیفتراک ها از پمپ های دنده ای در سیستم هیدرولیک خود استفاده می کنند. پمپ های دنده ای در واقع یک جفت چرخ دنده هستند که از آن ها برای فشار دادن سیال هیدرولیک در جهت مخالف چرخش استفاده می شود.
در سیستم هیدرولیک لیفتراک ها معمولاً از سیالات پایه آب، سیالا مبتنی بر نفت و سیالات مصنوعی استفاده می شود. یکی از مزایای اصلی سیالات پایه آب، مقاوم بودن آن ها در برابر آتش است. با این وجود، کارایی چندان زیادی در لیفتراک ها ندارند. سیالات مصنوعی نیز بیشتر در سیستم های دما بالا و فشار بالا بکار می روند. به طور کلی، محبوب ترین سیالات بکار رفته در سیستم هیدرولیک از نوع مبتنی بر نفت هستند چراکه قدرت بالایی دارند.
قطعات دکل لیفتراک
دکل یکی از قطعات لیفتراک است که وظیفه بالا بردن یا پایین آوردن بار را بر عهده دارد. انواع مختلف دکل ها برای بالا بردن بار در ارتفاع مختلف به کار می روند. آشنایی کامل با نحوه استفاده از دکل، پیش از روشن کردن لیفتراک اهمیت زیادی دارد. به عبارت دیگر، پیش از بارگیری و حرکت کالا حتماً باید دکل به طور کامل بررسی و از سلامت آن اطمینان حاصل شود.
در ادامه، برخی از اصطلاحات رایج در هنگام بکار بردن دکل به عنوان یکی از قطعات لیفتراک آورده شده است.
1-ارتفاع بالابری آزاد:
ارتفاع بالابری آزاد، به ارتفاعی گفته می شود که در آن بار توسط چنگال های دکل بالا برده می شود. در این حالت، چنگال های دکل برای بالا بردن بار نیازی به رسیدن دکل به حداکثر اندازه خود ندارند. به عبارت دیگر، ارتفاع دکل لیفتراک در ارتفاع بالابری آزاد هنوز افزایش نیافته است.
2-حداقل ارتفاع:
حداقل ارتفاع، ارتفاعی است که در آن دکل به همراه شاخک ها در کمترین ارتفاع از سطح زمین قرار می گیرند. در واقع، فاصله بین کف تا بالای دکل هنگام پایین آمدن دکل را حداقل ارتفاع می نامند. حداقل ارتفاع زمانی اهمیت پیدا می کند که می خواهید لیفتراک را در زیر درب گاراژ یا کانتینر قرار دهید.
3-ارتفاع بالابری:
ارتفاع بالابری به ارتفاعی گفته می شود که چنگال های دکل در بالاترین نقطه ممکن قرار می گیرند. چنگال های دکل نیز از دیگر قطعات لیفتراک به شمار می روند که حرکت آن ها توسط خود دکل انجام می شود. به این چنگال ها، شاخک نیز گفته می شود.
4-حداکثر ارتفاع بالابر یا ارتفاع گسترده:
ارتفاع گسترده به حداکثر ارتفاع بالاتر از دکل لیفتراک گفته می شود. به عبارت دیگر، ارتفاع گسترده از نقطه تکیه گاه بار در حالت کاملاً کشیده دکل اندازه گیری می شود.
اصطلاحات بکار رفته در بالا هنگام انتخاب دکل لیفتراک اهمیت دارند.
دکل های لیفتراک به چند دسته تقسیم می شوند؟
دکل ها به عنوان یکی از مهم ترین قطعات لیفتراک دارای انواع مختلفی هستند. به طور کلی، این دکل ها را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:
-
دکل سیمپلکس یا ساده:
از لیفتراک هایی با دکل ساده برای جابجایی بار در فواصل کوتاه استفاده می شود. دکل های ساده از یک قسمت خارجی ثابت و یک قسمت داخلی کشویی تشکیل شده اند. ارتفاع بلند کردن بار در این نوع لیفتراک ها به دلیل کشش ریل های داخلی محدود است. از کاربردهای اصلی دکل ساده می توان به قرار دادن محموله در کامیون اشاره کرد.
-
دکل دوبلکس یا دو مرحله ای:
دکل دو مرحله ای از دو قسمت داخلی و خارجی تشکیل می شود. قسمت خارجی دکل کاملاً ثابت است و قابلیت حرکت ندارد. قسمت خارجی هنگام بالا بردن شاخک ها شروع به حرکت می کند. از این دکل ها برای جابجایی بار در ارتفاع بسیار بالا استفاده می شود.
-
دکل تریبلکس یا سه مرحله ای:
دکل سه مرحله ای از یک قسمت خارجی و دو قسمت داخلی ساخته می شود. همانند دکل دو مرحله ای، قسمت خارجی ثابت است و قسمت های داخلی حرکت می کنند. با افزایش ارتفاع دکل، قسمت های داخلی به سمت بیرون حرکت می کنند. حرکت قسمت های داخلی دکل سه مرحله ای به منظور بالا بردن بار از سطح زمین انجام می شود.
-
دکل چهار کشو یا چهار مرحله ای:
دکل چهار مرحله ای از دیگر قطعات لیفتراک به شمار می رود. این دکل از چهار قسمت مختلف تشکیل می شود: یک قسمت خارجی و سه قسمت داخلی. دکل های چهار مرحله ای دارای حداقل ارتفاع کمی هستند و کاربرد گسترده ای ندارند. به طور کلی، از این دکل ها در حمل درب کانتینرها استفاده می شود. لازم به ذکر است که اجزای دکل های چهار مرحله ای هنگام بارگیری حرکت می کنند.
تقسیم بندی دکل ها بر اساس تعداد جک های هیدرولیکی
دکل ها به عنوان یکی از مهم ترین قطعات لیفتراک، بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی می شوند. تقسیم بندی دکل های لیفتراک بر اساس تعداد جک های هیدرولیکی به صورت زیر است:
- تک جک
- دو جک
جک هیدرولیکی در دکل ها تک جک میان دون ستون قرار می گیرد. به همین دلیل، دید اپراتور لیفتراک محدود است. اپراتور در لیفتراک هایی با دکل دو جک به دلیل قرار گرفتن جک هیدرولیکی در کنار ستون ها وسعت دید بیشتری دارد. دکل های تک جک و دو جک، قدرت حمل بار یکسانی دارند و وسعت دید تنها تفاوت آن ها به حساب می آید.
به طور کلی، در انتخاب قطعات لیفتراک از جمله دکل حتماً باید فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته شود. سه فاکتور مهم در انتخاب دکل عبارتند از: محل استفاده از لیفتراک و میزلن فضای عمومی موردنیاز، ارتفاع پایه ها، حجم و اندازه بار. با انتخاب مناسب دیگر مجبور به صرف هزنیه برای تعمیر دکل لیفتراک نخواهید بود.
دکل لیفتراک از چه اجزایی ساخته می شود؟
دکل از قطعات لیفتراک است که خود شامل اجزای مختلفی می شود. چهار قطعه اصلی دکل لیفتراک عبارتند از شاسی فلزی دکل، جک های هیدرولیکی، زنجیر قرقره و شلنگ های هیدرولیکی. از دیگر اجزای دکل لیفتراک می توان به شاخک لیفتراک، ساید شیفت و پوزیشنر، گارد دکل، کریج لیفتراک، ناخن لیفتراک، پکینگ جک، الحاقیه های لیفتراک، بوشینگ و بلبرینگ اشاره کرد. این قطعات به مرور زمان دچار فرسودگی می شوند و نیاز به تعویض دارند. در ادامه، به توضیح برخی از این قطعات می پردازیم.
شاخک یا چنگال لیفتراک
یکی دیگر از قطعات لیفتراک که به کریج متصل می شود، شاخک نام دارد. شاخک ها، چنگال های بازو مانندی هستند که به منظور پشتیبانی از پایین بار به کار می روند. علاوه بر این، از شاخک ها جهت جابجایی و بلند کردن پالت نیز استفاده می شود. شاخک های لیفتراک دارای طول عمر بالایی هستند و به ندرت دچار خرابی یا فرسودگی می شوند. خرابی شاخک های لیفتراک معمولاً به دلیل سهل انگاری اپراتور در هنگام بارگیری به وجود می آید.
شاخک های لیفتراک ها از نظر ضخامت و عرض دارای انواع مختلفی هستند و از سمت راست به چپ روی کریج قرار می گیرند. به طور کلی، انتخاب شاخک های به کار رفته در لیفتراک های مختلف بر اساس تناژ لیفتراک و ابعاد کریج صورت می گیرد. این شاخک ها را می توان از 90 سانتی متری تا 2500 سانتی متری تهیه کرد. گاهی اوقات، به شاخک هایی با طول بیشتر نیاز است. در چنین مواردی، شاخک ها باید صرف نظر از سالم یا خراب بودن، تعویض شوند.
کریج و الحاقیه های لیفتراک
کریج لیفتراک، محل نصب شاخک ها و سایر اتصالات است. این قطعه به کمک زنجیر یا اتصال مستقیم به سیلندر هیدرولیکی، دکل لیفتراک را بالا و پایین می برد. کریج لیفتراک ها به منظور کنترل ریل های در هم تنیده دکل از غلتک های مختلفی ساخته می شوند.
الحاقیه های لیفتراک دارای انواع مختلفی هستند که به صورت موقت یا دائم متناسب با نوع بار بکار می روند. این قطعات به کریج لیفتراک متصل می شوند.
ساید شیفت
یکی دیگر از قطعات لیفتراک مربوط به بخش دکل، ساید شیفت نام دارد. نصب ساید شیفت لیفتراک در قسمت وسط پمپ انجام می شود. در واقع، شاخک ها می توانند به راحتی در جهت عمودی حرکت کنند اما حرکت افقی آن ها به ساید شیفت بستگی دارد. وظیفه اصلی ساید شیفت، حرکت شاخک های لیفتراک به صورت عرضی است. در نتیجه، امکان جابجایی و حرکت بار توسط لیفتراک در عرض نیز وجود دارد.
گارد بالاسری
گارد بالاسری، یک سقف فلزی است که از اپراتور در برابر سقوط اشیا بزرگ و سنگین محافظت می کند. این گارد توسط گوشه های اتاقک لیفتراک محکم می شود. البته در برخی از لیفتراک ها، گارد بالاسری به صورت یکپارچه با بدنه ساخته می شود. گاردهای بالاسری معمولاً به صورت رنده ای ساخته می شوند. در نتیجه، نمی توانند از اپراتور در برابر سقوط اشیا کوچک تر محافظت کنند.
به منظور حفاظت بیشتر می توان از یک ورق پلاستیکی یا فولادی شفاف ولی سنگین به عنوان لایه محافظ اضافی استفاده کرد. این لایه محافظ اضافی باید به گارد بالاسری لیفتراک وصل شود. به منظور حفظ ایمنی اپراتور، تعمیر گارد لیفتراک بسیار مهم است.
تکیه گاه بار لیفتراک
تکیه گاه بار لیفتراک از یک صفحه فلزی شبیه به دیواره قفس ساخته می شود. وظیفه اصلی تکیه گاه بار لیفتراک، جلوگیری از به عقب رفتن بار در هنگام حرکت یا در ارتفاع است. علاوه بر این، تکیه گاه بار از سیلندرهای دکل در برابر بار نیز حفاظت می کند.
اتاقک یا کابین
یکی دیگر از قطعات لیفتراک، اتاقک یا کابین است که به عنوان بخش مرکزی لیفتراک شناخته می شود. اتاقک یک لیفتراک، محل استقرار اپراتور در نظر گرفته می شود؛ در نتیجه، امنیت و ایمنی آن برای حفظ جان راننده لیفتراک بسیار اهمیت دارد. این اتاقک از قسمت های مختلفی ازجمله فرمان، پدال های ترمز و گاز، اهرم ها، گیج ها، صندلی اپراتور و نمایشگرها تشکیل می شود. علاوه بر این، دستگاه های ایمنی موردنیاز برای لیفتراک، سوئیچ ها و دکمه های کنترلی نیز در این اتاقک قرار می گیرند.
اتاقک لیفتراک می تواند به صورت کاملاً محصور با شیشه یا ورق های آهنی باشد. برخی از کابین های لیفتراک ها نیز از یک گارد بالاسری و باز ساخته می شوند. به این نکته توجه داشته باشید که در کابین های لیفتراک ها برای تنظیم دمای هوا از کولر یا بخاری استفاده می شود.
سیلندرهای اصلی لیفتراک
سیلندرهای لیفتراک، وظیفه مدیریت بار ازطریق عقب و جلو بردن دکل را بر عهده دارند. به عبارت دیگر، کنترل حرکت رو به بالا یا پایین دکل و شاخک ها بر عهده این سیلندرهاست. سیلندرها معمولاً از جنس آلیاژهای آهن مانند چدن ساخته می شوند چراکه باید مقاومت حرارتی بالایی داشته باشند. از آنجایی که سیلندرها در معرض دمای بالای محفظه احتراق قرار می گیرند، مشکلاتی از قبیل موارد زیر پدیدار می شوند:
- تاب پیدا کردن
- ترک خوردگی
- کربن گرفتن سر سیلندر
در هر سه مورد، سیلندر دچار مشکل اساسی می شود و بر کارکرد موتور و سایر قطعات لیفتراک تاثیر منفی می گذارد. در صورت عدم رسیدگی و برطرف کردن به موقع مشکل، موتور لیفتراک از کار می افتد.
سیلندرهای اصلی لیفتراک معمولاً به صورت هیدرولیکی ساخته می شوند و روی بدنه و دکل قرار می گیرند. نوعی دیگر از سیلندر در لیفتراک وجود دارد که سیلندر چرخ نامیده می شود. این سیلندر، وظیفه کنترل حرکت چرخش لاستیک را بر عهده دارد.
فیلتر لیفتراک
فیلترهای لیفتراک از دیگر قطعات لیفتراک محسوب می شوند که در قسمت های مختلف دستگاه به کار می روند. کیفیت و قرارگیری درست فیلتر بر عملکرد کلی لیفتراک تاثیر مستقیمی دارد. در نتیجه، بازرسی و تعویض به موقع آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر خراب، خسارت های جبران ناپذیر و جدی بسیار زیادی به قطعات دیگر لیفتراک وارد می شود.
در هر لیفتراک معمولاً از فیلترهای مختلفی استفاده می شود. برخی از مهم ترین این فیلترها به شرح زیر هستند:
- فیلتر هوای پاک
- فیلتر سوخت لیفتراک
- فیلتر روغن موتور
- فیلتر روغن گیربکس
عملکرد هر یک از این فیلترها بر کارکرد کلی دستگاه و همچنین، طول عمر قطعات لیفتراک تاثیر می گذارد.
قطعات بدنه و شاسی لیفتراک
بدنه یا شاسی، یکی از اصلی ترین قطعات لیفتراک به شمار می رود. اکثر قطعات دیگر لیفتراک از جمله دکل، محورها، چرخ ها، وزنه تعادل، گارد بالاسری و منبع تغذیه روی آن نصب می شوند. به عبارت دیگر، قطعات دیگر بدون وجود بدنه نمی توانند روی لیفتراک قرار بگیرند. از دیگر قطعات مهم بدنه لیفتراک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- شیر لیفتراک
- لیور
- صندلی
- پمپ هیدرولیک
- آینه لیفتراک
- رینگ و لاستیک
- قطعات سیستم فرمان
- وزنه تعادل
- قطعات اکسل لیفتراک
در صورت خرابی یا فرسودگی، هر یک از آن ها باید با قطعات اصل و باکیفیت تعویض شوند. در نتیجه، نگهداری و بازرسی این قطعات به منظور افزایش طول عمر آن ها بسیار اهمیت دارد.
صندلی لیفتراک
صندلی ازجمله قطعات لیفتراک است که تاثیر مستقیمی بر راحتی و در نتیجه، بازدهی اپراتور دستگاه دارد. به همین دلیل، تعمیر و تعویض صندلی لیفتراک در صورت فرسودگی یا نامناسب بودن باید بلافاصله انجام شود. این صندلی ها در انواع متنوعی ساخته می شوند. تقسیم بندی صندلی های لیفتراک بر اساس فاکتورهایی ازقبیل ایمنی صندلی، فنرها و روکش بکار رفته در صندلی صورت می گیرد.
تایرها یا لاستیک های لیفتراک
تایرها یا لاستیک ها از دیگر قطعات لیفتراک به شمار می روند که قدرت مانور دستگاه در موقعیت های مختلف را افزایش می دهند. علاوه بر این، حرکت دکل و چنگال ها را نیز آسان تر می کنند. قدرت لاستیک های لیفتراک توسط دو بخش در هم تنیده تامین می شود: یک جفت سیلندر هیدرولیک و یک جفت قرقره زنجیر غلتکی.
لاستیک های لیفتراک معمولاً در سه نوع مختلف بادی، توپر و کوشیون ساخته می شوند. انتخاب لاستیک ها باید بر اساس محیط کاری، وزن بارهای مختلف تعیین شده و سایر قطعات لیفتراک صورت گیرد. عدم استفاده مناسب از این تایرها با هزینه های بسیار زیادی برای صاحب لیفتراک همراه خواهد بود. با وجود این که تمام قطعات اصلی لیفتراک ها مهم هستند اما خرابی لاستیک ها باعث خسارت های جبران ناپذیر زیادی می شوند.
به طور کلی، لاستیک های بادی برای لیفتراک هایی با موتور احتراق داخلی استفاده می شوند که از نظر پارگی و پنچری محدودیتی ندارند. این نوع لاستیک ها مانند کمک فنر عمل می کنند و کمترین آسیب را به اپراتور و بار می زنند.
لیفتراک های برقی معمولاً از چرخ و رینگ و لاستیک لیفتراک توپر استفاده می کنند. لاستیک های توپر با نام لاستیک های سنگی نیز شهرت دارند. این نوع لاستیک ها، امکان حرکت لیفتراک با سرعت بالاتر و قدرت مانور بیشتر را فراهم می کنند. به همین دلیل است که برد قطعات لیفتراک برقی با استفاده از لاستیک های توپر به حداقل می رسد.
بسیاری از صاحبان کسب و کار به دلیل عدم نگهداری و رسیدگی مناسب به قطعات لیفتراک ازجمله تایرها متحمل هزینه های بسیار زیادی می شوند. تایرهای لیفتراک ها دارای انواع مختلفی هستند. انتخاب این تایرها باید بر اساس محیط کاری، زمان استفاده از دستگاه و شرایط کاری در صنعت انجام شود.
لاستیک های لیفتراک به چند دسته تقسیم می شوند؟
به طور کلی، تایرهای به کار رفته به عنوان قطعات لیفتراک به چهار دسته تقسیم می شوند:
- پنوماتیک: برای حرکت روی سطوح ناهموار طراحی شده اند.
- تایر پنوماتیک مقاوم به پنچری: لیفتراک ها از تایرهای پنوماتیک مقاوم به پنچری بر سطوح بسیار سخت استفاده می کنند.
- بدون اثر: این نوع تایرها بر روی سطوح مختلف هیچ اثری از سیاه شدگی و تغییر رنگ به جای نمی گذارند.
- تایرهای معمولی: بسیاری از لیفتراک ها از تایرهای معمولی استفاده می کنند. تایرهای معمولی برای سطح معمولی کاربرد دارند و از متداول ترین قطعات لیفتراک به شمار می روند.
قطعات اکسل لیفتراک
یکی دیگر از مهم ترین بخش های لیفتراک های مختلف، اکسل نام دارد. اکسل در واقع یک میله استوانه ای شکل است که به چرخ های لیفتراک متصل می شود و به عنوان اهرم چرخشی عمل می کند. به عبارت دیگر، اکسل با انتقال نیرو از گیربکس به چرخ ها، امکان چرخش آن ها را فراهم می کند. از سوی دیگر، حرکت و جابجایی بار را نیز تسهیل می بخشد.
اکسل فرمان لیفتراک، خود از قطعات مختلفی تشکیل شده است. برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:
- جک اکسل فرمان
- لینک سگدست
- خار پین عینکی
- بلبرینگ ها
- هزارخاری اکسل
- سیبک فرمان
- ضربه گیر
- درپوش توپی
- بوش مندل
- پین سگدست
- لوازم جک فرمان
این قطعات لیفتراک در کنار هم سیستم فرمان را تشکیل می دهند.
اکسل لیفتراک در صورت خرابی، مشکلات بسیار زیادی برای صاحب لیفتراک به وجود می آورد. پیدا کردن یک اکسل محرک مناسب لیفتراک بسیار دشوار است چراکه طراحی این قطعه با توجه به لیفتراک انجام می شود. به این ترتیب، یافتن اکسلی با طراحی متناسب با لیفتراک موردنظر چندان راحت نیست.
به منظور تضمین کیفیت و قیمت مقرون به صرفه، خرید اکسل را نیز مانند سایر قطعات لیفتراک از نمایندگی های مورد اعتماد و معتبر انجام دهید. این مراکز از خدمات پس از فروش قابل قبولی برخوردار هستند و می توانند در صورت بروز مشکل به شما کمک کنند.
اکسل ها به چند دسته تقسیم می شوند؟
اکسل ها را می توان به دو دسته مختلف تقسیم کرد: اکسل عقب و اکسل جلو. اکسل عقب که با نام محور محرک نیز شناخته می شود، تضمین کننده جابجایی موفقیت آمیز بار است. لیفتراک بدون اکسل عقب نمی تواند قدرت را به درستی به چرخ ها منتقل کند و در نتیجه، استحکام خود را از دست می دهد.
اکسل جلو یا محور فرمان، وظیفه حفظ تعادل کلی قطعات لیفتراک را بر عهده دارد. اکسل جلو از لیفتراک در برابر ضربه های مختلف و ناهمواری های احتمالی زمین محافظت می کند. در نتیجه، احتمال وقوع حوادث مختلف برای اپراتور و بار به طور قابل توجهی کاهش می یابد. اکسل جلو و عقب به طور هماهنگ با یکدیگر عمل می کنند و تعادل و سرعت لیفتراک را تنظیم می کنند.
وزنه تعادل لیفتراک
یکی دیگر از قطعات لیفتراک که از آن جهت حفظ پایداری و تعادل هنگام حرکت بار استفاده می شود، وزنه تعادل است. علاوه بر این، مانع از کج شدن لیفتراک به جلو در هنگام بارگیری می شود. وزنه تعادل از یک قطعه سنگین فلزی ریخته گری شده ساخته می شود و در پشت دستگاه قرار می گیرد. وزنه تعادل در لیفتراک توسط خود شرکت سازنده نصب می شود. البته، نقش وزنه تعادل در لیفتراک های برقی را باتری های سربی اسیدی ایفا می کنند.
قطعات برقی لیفتراک شامل چه مواردی می شوند؟
قطعات برقی لیفتراک هم روی بدنه و هم داخل لیفتراک قرار می گیرند. این قطعات در صورت فرسودگی یا خرابی باید با قطعات یدکی باکیفیت تعویض شوند. از مهم ترین قطعات الکتریکی لیفتراک می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- دینام و استارت
- چراغ راهنما
- سنسور صندلی
- آمپر لیفتراک
- چراغ خطر و چراغ جلو
- باطری لیفتراک
- چراغ گردان
انواع چراغ های به کار رفته در یک لیفتراک
همانطور که گفته شد، چراغ یکی دیگر از قطعات لیفتراک به شمار می رود. لیفتراک ها معمولاً شامل چندین چراغ هستند، ازجمله چراغ راهنما، چراغ خطر، چراغ گردان و چراغ جلو. به طور کلی، دو چراغ برای روشنایی در قسمت جلو هر لیفتراک قرار داده می شود.
دو چراغ خطر نیز در پشت لیفتراک تعبیه شده است. این دو چراغ علاوه بر مشخص کردن لیفتراک در تاریکی، هنگام ترمز کردن نیز به ماشین های عقب هشدار می دهند. یکی دیگر از چراغ های پرکاربرد به کار رفته در لیفتراک، چراغ خطر گردان نام دارد که روی گارد یا وزنه لیفتراک ها نصب می شود.
چگونه می توان طول عمر قطعات لیفتراک را افزایش داد؟
لیفتراک ها در مدل ها و انواع مختلفی ساخته می شوند و در صنایع گوناگونی بکار می روند. انتخاب نوع لیفتراک باید بر اساس شرایط کاری و نوع کاربری آن انجام شود. به طور کلی، رعایت اصول مربوط به حفظ و نگهداری از لیفتراک ها بسیار اهمیت دارد چراکه باعث افزایش طول عمر قطعات اصلی می شود. لیفتراک ها باید به صورت دوره ای بازرسی شوند. از مهم ترین بازرسی ها در زمینه نگهداری لیفتراک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- کنترل قطعات لیفتراک قبل از شروع بارگیری
- بازرسی دوره ای موتور و سایر قطعات داخلی لیفتراک
- بررسی لاستیک ها پیش از شروع بارگیری
- کنترل پدال های مختلف لیفتراک، به خصوص ترمزها و اهرم ها
- تست دکل و شاخک ها هنگام حرکت بار به سمت بالا یا پایین
- بررسی سطح روغن موتور، آب رادیاتور و روغن ترمز لیفتراک
به طور کلی، باید چک لیستی از عملکرد کلی لیفتراک تهیه کنید و از سلامت تمام قطعات اطمینان حاصل نمایید. لیفتراک ها در فصل سرما باید در مکانی گرم نگه داشته شوند. علاوه بر این، اضافه کردن 2 لیتر الکل به هر باک پر گازوئیل در فصل های سرد سال نیز ضروری است. این کار باعث حفظ سلامت قطعات لیفتراک می شود. برای اضافه کردن گازوئیل حتماً از یک صافی ظریف استفاده کنید تا مواد اضافی و آب وارد گازوئیل نشود.
فیلتر هوا لیفتراک باید هر دو هفته یکبار با باد تمیز شود. لیفتراک هر هفته یکبار به گریس کاری نیاز دارد. در غیر اینصورت، عملکردش دچار مشکل می شود. علاوه بر این، هر روز صبح لیفتراک را روشن کنید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه در جا کار کند. هرگز لیفتراک را بلافاصله بعد از روشن کردن، حرکت ندهید.
بررسی سطح روغن لیفتراک هر چند وقت یکبار انجام می شود؟
یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش طول عمر قطعات لیفتراک می شود، کنترل سطح روغن است. در واقع، روغن بر عملکرد روان و بدون مشکل لیفتراک ها تاثیر مستقیمی دارد. در هر لیفتراک از سه نوع روغن استفاده می شود: روغن هیدرولیک، روغن دیفرانسیل و روغن گیربکس. سطح این روغن ها در لیفتراک باید به صورت دوره ای انجام شود:
- بررسی هفته ای یکبار مقدار روغن هیدرولیک یا جک
- کنترل سطح روغن دیفرانسیل یا واسکازین به صورت ماهی یکبار
- چک کردن روغن گیربکس یکبار در ماه
در صورت پایین بودن سطح روغن هیدرولیک، دیفرانسیل و گیربکس حتماً باید تا فول نشانگر به مخزن روغن اضافه کرد. به این نکته توجه داشته باشید که روغن موتور بعد از هر 150 ساعت و فیلتر روغن بعد از هر 8000 ساعت کارکرد باید عوض شود.
قطعات لیفتراک را هر بار پیش از استارت چک کنید
به منظور جلوگیری از فرسودگی و خرابی قطعات، اپراتور باید هر بار پیش از روشن کردن لیفتراک به موارد زیر توجه کند:
- کنترل وضعیت و فشار باد لاستیک های لیفتراک
- مطمئن شدن از محکم بودن پیچ چرخ ها
- بررسی آب رادیاتور و روغن موتور
- چک کردن ترمز دستی، بوق و فرمان ماشین
- بررسی سطح ایمنی شاخک ها و قفل مربوطه
- اطمینان حاصل نمودن از عملکرد درست قطعات لیفتراک ازجمله دکل و سیستم هیدرولیک.
اگر لیفتراک از نوع گازی است، حتماً باید از سلامت سیلندرهای گاز و شیلنگ های مربوطه پیش از روشن کردن لیفتراک مطمئن شوید. علاوه بر این، فاصله ارتفاع بین شاخک ها باید کمتر از 6 میلی متر باشد. هرگونه ساییدگی و کج بودن شاخک های لیفتراک باعث ایجاد مشکل در هنگام بارگیری و جابجایی کالا می شود. در نتیجه، پیش از شروع به کار حتماً به این مورد توجه کنید.
چگونه می توان قطعات اصلی و باکیفیت تهیه کرد؟
اصل بودن و اطمینان از کیفیت قطعات اصلی لیفتراک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در غیر اینصورت، قطعات لیفتراک در مدت زمان کوتاهی دچار مشکل و خرابی می شوند. خرابی این قطعات می تواند هزینه های بسیار بالایی با خود به همراه داشته باشد.
تعمیر دینام و استارت لیفتراک، شستشو انژکتور لیتفراک، صافکاری و نقاشی لیفتراک، تعمیر کنترل ولو لیفتراک، تعمیر رادیاتور لیفتراک و سرویس دلکو لیفتراک بسیار هزینه بر است. از سوی دیگر، برخی از قطعات اصلی لیفتراک قابل تعمیر نیستند و باید تعویض شوند. در نتیجه، خرید قطعات یدکی لیفتراک با پرداخت هزینه مجدد همراه خواهد بود.
به این نکته توجه داشته باشید که خرابی یکی از قطعات می تواند بر قطعات دیگر لیفتراک نیز تاثیر منفی بگذارد و باعث خرابی آن ها نیز شود. تمام موارد ذکر شده باعث پرداخت هزینه های چند برابری نسبت به قیمت قطعات باکیفیت و اصلی می شوند. در نتیجه، اگر از همان ابتدا برای خرید قطعات اصل و باکیفیت هزینه کنید، دیگر لازم نیست نگران پرداخت هزینه های بعدی باشید.
با رعایت نکات زیر می توانید قطعات لیفتراک اصل و باکیفیتی برای دستگاه خود خریداری کنید و متحمل هزینه های جانبی نشوید:
- قطعات اصلی لیفتراک را همیشه از شرکت های معتبر و دارای ضمانت نامه خریداری کنید تا پاسخگوی شما باشند.
- سعی کنید شرکت هایی را برای خرید قطعات لیفتراک انتخاب کنید که به صورت متمرکز به تولید این قطعات و ماشین آلات می پردازند.
- هنگام خرید این قطعات حتماً فاکتور یا رسید خرید بگیرید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی امکان رسیدگی به امور وجود داشته باشد.
شرکت هایی که در زمینه تولید ماشین آلات صنعتی فعالیت دارند، بهترین گزینه برای خرید قطعات اصلی لیفتراک به شمار می روند. البته، برخی از کارخانه ها به طور ویژه در زمینه تولید قطعات مختلف لیفتراک فعالیت دارند و معمولاً کیفیت محصولاتشان بسیار بالاست.
فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت قطعات لیفتراک
عوامل بسیار زیادی بر قیمت قطعات مختلف لیفتراک ها تاثیرگذار هستند، ازجمله نوع قطعه، برند تولیدکننده، هزینه گمرک، اصل یا استوک بودن قطعات و غیره. علاوه بر این موارد، نوسان ارز در بازار ایران نیز عامل تاثیرگذار دیگری بر قیمت قطعات به شمار می رود. در نتیجه، نمی توان یک قیمت مشخص برای قطعات مختلف لیفتراک ها تعیین کرد.
آنچه با اطمینان می توان گفت، بالا بودن قیمت قطعات لیفتراک است چرا که لیفتراک ها به عنوان یکی از گران ترین ماشین آلات صنعتی شناخته می شوند. نکته دیگری که بر قیمت تاثیر می گذارد، کیفیت و مرغوبیت قطعات است. قطعات نامرغوب اگرچه قیمت پایین تری دارند، اما طول عمر لیفتراک را کاهش می دهند. در نتیجه، پرداخت هزینه بالا برای خرید قطعات باکیفیت و مرغوب به هیچ عنوان اشتباه نیست!
نکات مهم در هنگام خرید قطعات لیفتراک
از نگرانی های اصلی بسیاری صنعتگران در ایران و سراسر جهان می توان به تامین قطعات باکیفیت و مرغوب اشاره کرد. امروزه، برندهای بسیار زیادی در ایران و سراسر جهان مشغول به تولید لیفتراک هستند. اکثر آن ها به کیفیت و مرغوب بودن محصولات توجه بسیار زیادی می کنند.
عرضه انواع قطعات لیفتراک در انواع برندهای داخلی و خارجی زیر صورت می گیرد:
لیفتراک هیوندای، لیفتراک هلی، لیفتراک دوو، لیفتراک دوسان، لیفتراک لینده، لیفتراک بائولی، لیفتراک تای لیفت، لیفتراک چری، لیفتراک زوم لاین، لیفتراک هایستر، لیفتراک یوهانریش، لیفتراک نیسان، لیفتراک کاترپیلار، لیفتراک تی سی ام، لیفتراک سپاهان، لیفتراک سهند، لیفتراک کاسپین ماشین، لیفتراک آریا
با این وجود، دو برند مطرح جهانی عرضه کننده انواع قطعات لیفتراک، تویوتا و کوماتسو محسوب می شوند. به منظور فروش قطعات و لوازم یدکی، گزینه های زیر پیشنهاد می شود:
لوازم یدکی لیفتراک هیوندای، لوازم یدکی لیفتراک هلی، لوازم یدکی لیفتراک سپاهان، لوازم یدکی لیفتراک تویوتا، لوازم یدکی لیفتراک کوماتسو، لوازم یدکی لیفتراک دوو، لوازم یدکی لیفتراک دوسان، لوازم یدکی لیفتراک سهند، لوازم یدکی لیفتراک لینده، لوازم یدکی لیفتراک بائولی، لوازم یدکی لیفتراک تای لیفت، لوازم یدکی لیفتراک میتسوبیشی، لوازم یدکی لیفتراک چری، لوازم یدکی لیفتراکزوم لاین، لوازم یدکی لیفتراک هایستر، لوازم یدکی لیفتراک یوهانریش، لوازم یدکی لیفتراک نیسان، لوازم یدکی لیفتراک کاسپین ماشین، لوازم یدکی لیفتراک کاترپیلار، لوازم یدکی لیفتراک آریا و لوازم یدکی لیفتراک تی سی ام.
اصل بودن قطعات و تضمین کیفیت آن ها اهمیت دارد چراکه هزینه تعمیر و تعویض قطعات لیفتراک به عنوان یک ماشین سنگین گران، بسیار بالاست. در نتیجه، خرید قطعات باکیفیت و مرغوب در ابتدای کار ارزش هزینه کردن را دارد. آیا تاکنون تجربه کار با لیفتراک های برندهای مختلف را داشته اید؟ پس با ما تماس بگیرید.
قطعات لیفتراک در شهرک صنعتی آران و بیدگل، شهرک صنعتی اردستان، شهرک صنعتی اسفرجان، شهرک صنعتی اسفیدواجان (رضوانشهر)، شهرک صنعتی اشترجان، شهرک صنعتی امیرکبیر کاشان، شهرک صنعتی اوره نطنز، شهرک صنعتی بادرود نطنز، شهرک صنعتی بزرگ اصفهان، شهرک صنعتی پوده، شهرک صنعتی تودشک، شهرک صنعتی تیران و کرون، شهرک صنعتی جی، شهرک صنعتی چادگان، شهرک صنعتی خمینی شهر، شهرک صنعتی خوانسار، شهرک صنعتی دولت آباد، شهرک صنعتی دهاقان، شهرک صنعتی دهق، شهرک صنعتی رازی (رنگسازان)، شهرک صنعتی رامشه، شهرک صنعتی راوند کاشان، شهرک صنعتی سپهرآباد شهرضا، شهرک صنعتی سپیددشت (حسن آباد جرقویه)، شهرک صنعتی سگزی، شهرک صنعتی سمیرم، شهرک صنعتی سه راهی مبارکه، شهرک صنعتی شجاع آباد نطنز، شهرک صنعتی علویجه، شهرک صنعتی فریدونشهر، شهرک صنعتی فريدن، شهرک صنعتی فناوری اطلاعات، شهرک صنعتی کمشچه، شهرک صنعتی کوهپایه، شهرک صنعتی گلپایگان، شهرک صنعتی محمدآباد مرغ، شهرک صنعتی محمود آباد اصفهان، شهرک صنعتی منتظریه، شهرک صنعتی مورچه خورت، شهرک صنعتی نائین، شهرک صنعتی نجف آباد 1، شهرک صنعتی نجف آباد 2، شهرک صنعتی ورزنه، شهرک صنعتی وزوان میمه، شهرک صنعتی هرند، ناحیه صنعتی اژیه، ناحیه صنعتی انارک، ناحیه صنعتی باغبهادران، ناحیه صنعتی برزک، ناحیه صنعتی بهارستان (درم کاشان)، ناحیه صنعتی جمبزه، ناحیه صنعتی حوله بافی خمينی شهر، ناحیه صنعتی خور، ناحیه صنعتی داشکسن، ناحیه صنعتی دهسرخ، ناحیه صنعتی زواره اردستان، ناحیه صنعتی سرآسیاب، ناحیه صنعتی سروشبادران، ناحیه صنعتی سعیدآباد، ناحیه صنعتی صنايع دستی شهرضا، ناحیه صنعتی صنايع غذايی خمينی شهر، ناحیه صنعتی قمصر، ناحیه صنعتی گلستان، ناحیه صنعتی محمدآباد جرقویه، ناحیه صنعتی مهاباد، ناحیه صنعتی نياسر، ناحیه صنعتی نيستانک، ناحیه صنعتی ورپشت، ناحیه صنعتی وزیرآباد، ناحیه صنعتی هست، ناحیه صنعتی هسنیجه، ناحیه صنعتی همت آباد