قطعات کمپرسورقطعات کمپرسور

خدمات پردیس صنعت، عرضه کننده انواع قطعات کمپرسور هوا

کمپرسورهوا دستگاهی است که برای فشرده کردن هوای محیط اطراف و استفاده بهینه از هوای تحت فشار مورد استفاده قرار میگیرد.

 

انواع کمپرسور هوا:

دو نوع اصلی کمپرسور هوا عبارتند از کمپرسور هوا اسکرو و کمپرسور هوا پیستونی

قطعات کمپرسور شامل قطعات مکانیکی کمپرسور ، قطعات برقی کمپرسور ، شاسی و بدنه کمپرسور

قطعات کمپرسور اسکرو ، قطعات کمپرسور پیستونی و لوازم یدکی کمپرسور های دیگر

کرسی کمپرسور، ست تسمه کمپرسور، واحد هواساز، روغن نما کمپرسور، پد زیر کرسی، پولی کمپرسور، پولی الکتروموتور، الکتروموتور کمپرسور و…

هر آن چه باید درباره قطعات کمپرسور بدانید.

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، اختراعات زیادی در اطراف ما به وجود آمده اند که ما اطلاعات زیادی درباره آن ها نداریم. نکته تلخ ماجرا در اینجا است که ما عموما نسبت به حضور این تکنولوژی ها در محیط اطرافمان بی توجه هستیم. این بی توجهی می تواند برای ما دردسر ساز شود و در روز مبادا، مانع پیش برد امور روزمره زندگی ما باشد. کمپرسورها و قطعات کمپرسور از جمله مواردی هستند که قرار است در ادامه به بررسی آن ها بپردازیم.

هدف این مقاله، مطالعه کمپرسورها و پرداخت به چیستی آن ها است. در مرحله بعد، انواع مختلف کمپرسور را بررسی کرده و به یافتن نقش و نوع استفاده از هر کدام می پردازیم. پس از مقایسه انواع کمپرسورها با یکدیگر، قطعات کمپرسور را با دقت مطالعه کرده و از نقش هر کدام در یک سیستم کمپرسور، مطلع می شویم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور به دستگاهی گفته می شود که سیالات را دریافت کرده و حجم آن ها را کاهش می دهد، سپس با خارج کردن این سیال با فشار، باعث ایجاد نیروی شدید شده و هوا یا مایعات را با فشار بیشتری به خارج منتقل می کند. نام دیگر این دستگاه ها، تعدیل کننده است و وظیفه اصلی آن ها، تبدیل قدرت، به انرژی است. قطعات کمپرسور انرژی های مختلف مانند برق یا انرژی حرکتی را دریافت کرده و با استفاده از آن، انرژی پتانسیل ایجاد می کنند.

خروجی کمپرسورها، انرژی لازم برای تاسیسات مختلف را تامین می کند. این دستگاه ها و این دانش، مدت بسیار زیادی است که در کنار انسان ها وجود دارد. دانشی که ما عموما و هر روزه از آن استفاده می کنیم اما از آن آگاهی کاملی نداریم. این دانش را می توان حتی در کشف آتش نیز یافت کرد. در ادامه به توضیح تاریخی این اختراع می پردازیم.

کمپرسورها چه زمانی اختراع شدند؟

استفاده از کمپرسورها برخلاف چیزی که عموم مردم درباره آن فکر می کنند، به انسان های ابتدایی باز می گردد. تنها قطعات کمپرسور مورد نیاز در این نمونه چوب و هوا هستند.

انسان ها در دوران ابتدایی تاریخ و زمانی که تازه آتش را کشف کرده بودند، با دمیدن باد به چوب های نیم سوز یا حتی فوت کردن آن ها، باعث شعله ور شدن دوباره این چوب ها می شدند. این عمل نوعی ابتدایی و از کمپرسورها به شمار می رود. از آن جایی که کمپرسورهای طبیعی زیادی در طبیعت وجود دارند، نمی توان تاریخ دقیقی برای کشف یا اختراع این دستگاه مشخص کرد، هرچند که ردپای زیادی از کمپرسورها در طبیعت وجود دارد.

یکی از ملموس ترین نمونه ها برای یک دستگاه کمپرسور، ریه های انسان و دیگر جانوران به شمار می رود. ریه هایی که می توان از آن ها به عنوان اولین نمونه از کمپرسورهای بادی یاد کرد. زمانی که کوره های ذوب فلزات به شکلی قارچ گونه در جوامع اروپایی گسترش پیدا کردند، اولین قطعات کمپرسور به شکلی حقیقی و فیزیکی، اختراع شدند.

اختراع اولین کمپرسورها

جان اسمیتون، اولین فردی بود که توانست تصور صحیحی از کمپرسورها را ایجاد کند. او دستگاهی ساده و ابتدایی را اختراع کرد که با استفاده از نیروی حرکتی و فشار دست، فشار های خاصی را تولید می کرد. اولین استفاده از این انرژی در همان کوره های ذوب فلزات و خانه های آجر پزی بود. دیافراگم، یکی از قطعات کمپرسور استفاده شده در این دستگاه، شباهت بسیار زیادی به ریه های انسان داشت. به نوعی که در نهایت و پس از اختراع دستگاه های تنفس مصنوعی و ریه آهنین، موارد مشابهی از این اختراع در وسایل درمانی به کار برده شد.

در سال 1776 فردی دیگر دست به اختراع مهمی زده و نوع دیگری از کمپرسورها را اختراع کرد. این دستگاه ابتدا برای تراش دادن توپ های فوتبال اختراع شده بود اما در ادامه، مردم و سرمایه داران متوجه قابلیت های بالای این دستگاه شدند و شروع به استفاده از این دستگاه در معادن و کارخانه های ذوب فولاد کردند. کمپرسورها یکی از بهترین دستگاه ها برای تراش دادن فولاد و فلزات دیگر در آن زمان به شمار می رفتند.

در چه مواقعی به کمپرسور نیاز داریم؟

عموم استفاده از کمپرسورها در صنایع و تاسیسات صنعتی خلاصه می شود. صنایع مختلف با توجه به قدرت و ظرافتی که نیاز دارند، قطعات کمپرسورهای خود را انتخاب کرده و از آن ها در راستای رسیدن به هدف، استفاده می کنند. کمپرسورها انواع مختلفی دارند و همین تنوع، باعث شده تا امروزه کمتر صنعتی بدون استفاده از تعدیل کننده ها، در پیشبرد کار خود موفق شود.

ساخت دستگاه های پزشکی، دستگاه های رنگ پاش، دستگاه های ایجاد فشار هوا و غیره نمونه هایی از استفاده کمپرسور در زندگی روزمره و صنایع هستند. یخچال های خانگی، دستگاه های باد و دستگاه های مکنده و حتی برخی از انواع جارو برقی ها، دستگاه هایی هستند که در ساخت آن ها از انواع کمپرسورها استفاده می شود.

تعریف انواع کمپرسورها

از هرکدام از کمپرسورها، می توان برای موارد خاصی استفاده کرد؛ اما همه آن ها در انتها به دو دسته تقسیم می شوند: کمپرسورهای جا به جایی مثبت و کمپرسورهای دینامیکی این تقسیم بندی بر اساس قطعات کمپرسورها انجام می شود. هر کدام از این دسته ها، مقادیر زیادی از انواع کمپرسورها را در خود جای می دهند. در ادامه به بررسی این دو نوع از کمپرسورها پرداخته و بهترین روش استفاده از هر کدام را تشریح و مو شکافی می کنیم.

کمپرسورهای جا به جایی مثبت کدام هستند؟

قطعات کمپرسورهای Positive Displacement شامل پره، دیافراگم یا پیستون است که از آن ها برای فشرده سازی سیالات استفاده کرده و این گونه با ایجاد حرکت، فشار را به گاز ها القا می کنند. اصلی ترین عنصر این دستگاه ها، جا به جایی است و با استفاده از این المان، کمپرسورهای جا به جایی مثبت اقدام به تولید انرژی می کنند. این کمپرسورها بر اساس روشی که برای ایجاد جا به جایی استفاده می کنند، به گروه ها و زیرشاخه های مختلف تقسیم می شوند. کمپرسورهای پیستونی و دیافراگمی دو نوع از انواع این تعدیل کننده ها به شمار می روند.

تعریف کمپرسورهای دینامیکی

کمپرسورهایی که در دسته بندی های دیگر جای نمی گیرند، در دسته کمپرسورهای دینامیکی دسته بندی می شوند. این دسته از کمپرسورها با استفاده از انرژی و علم دینامیک، اقدام به تولید انرژی نموده و دیگر نیاز مبرم به جا به جایی یا استفاده از انرژی حرکتی ندارند.

معروف ترین نوع از کمپرسورهای دینامیکی، تعدیل کننده های گریز از مرکز هستند. کمپرسورهای محوری نیز نوع دیگری از این دستگاه ها به شمار می روند. که در ادامه به توضیح درباره هر دو نوع آن ها خواهیم پرداخت. استفاده از این کمپرسورها در صنایع و تاسیسات با یکدیگر کاملا متفاوت بوده و قطعات کمپرسور در این دو نوع، کاملا از یکدیگر متفاوت هستند.

کمپرسور هوا

اجزای مختلف یک کمپرسور باد کدامند؟

کمپرسورهای باد دستگاه های نسبتاً پیچیده ای به شمار می روند و بررسی قطعات کمپرسور آن ها را به دسته های کوچک تر نیز تقسیم می کند. کمپرسورها شامل قطعات مکانیکی کمپرسور، قطعات برقی کمپرسور، شاسی کمپرسور و بدنه آن هستند. این دسته بندی ها خود به قطعات مختلفی تقسیم می شوند که در متن زیر، توضیح کوتاهی درباره هر کدام از آن ها را به گوش خود خواهید شنید. از اجزای تشکیل دهنده ی دستگاه تعدیل کننده یا کمپرسور، می توان به موتور، سوپاپ اطمینان، سوئیچ، مخزن و غیره اشاره کرد.

موتور و انواع موتورهای کمپرسور

قلب تپنده هر دستگاه صنعتی، موتور آن است. موتور اصلی ترین بخش در میان قطعات کمپرسور بوده و تمامی قطعات دیگر، حول این بخش انتخاب شده و در بدنه دستگاه قرار می گیرند. موتورهایی که در دستگاه های تعدیل کننده به کار می روند، از چهار حالت خارج نیستند. انتخاب این موتورها باید بر اساس نوع موتور مورد نیاز شما و همچنین مکانی باشد که قصد دارید در آن وسیله خود را راه اندازی کنید.

موتوری که در محیط های تاسیساتی یا کارگاهی استفاده می شود، به کلی با موتورهای خانگی متفاوت بوده و استفاده از آن ها شرایط و حالات متفاوتی از یکدیگر دارد. در نظر داشته باشید که انتخاب موتور تاثیر مستقیمی روی انتخاب تمامی قطعات دیگر گذاشته و همه قطعات کمپرسور، بر اساس نوع موتور شما انتخاب می شوند.
انواع موتورهای کمپرسور نیز چهار نوع بوده که به شرح زیر هستند.

تعریف موتورهای یخچالی

اصلی ترین ویژگی این موتورها، سایز کوچک آن ها است. این موتورها زیرشاخه موتورهای بی صدا هستند و استفاده از آن ها در محیط منزل، مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. سیستم ساختاری این موتورها نیز از باقی آن ها ساده تر بوده و در صورت بروز هر گونه خرابی، برای تعمیر آن نیاز به پروسه های طولانی و سخت نخواهد بود. مخزن استفاده شده در این موتورها عموماً مخزن های متوسطی هستند تا ضمن ایجاد فشار و انرژی کافی برای دستگاه، وزن قطعات کمپرسور را بیش از پیش افزایش ندهند.

موتورهای بدون روغن چه کاربردی دارند؟

موتورهای (oil free) نیز به مانند موتورهای یخچالی، صدای زیادی از خود تولید نمی کنند. توجه داشته باشید که اگر قرار است از کمپرسور شما در محیط های کوچک یا فضاهای خانگی استفاده شود، به سراغ این نوع از موتورها بروید. از این موتورها عموما در ساخت پمپ های باد کوچک استفاده شده و مکانیزم آن ها با موتورهای یخچالی شباهت زیادی دارد. انتخاب قطعات کمپرسور در این موتورها و عدم استفاده از روغن در آن ها نیز، می تواند به یکی از نکات مثبت این نوع موتور تبدیل شده و آن را برای مصارف خانگی به انتخابی ایده آل تبدیل کند.

کاربرد موتورهای پیستونی

نام دیگر این موتورها، موتورهای رفت و برگشتی است. معمولاً چند پیستون هسته این موتورها را تشکیل می دهد. این پیستون ها با حرکت رفت و برگشتی، باعث ایجاد فشار و نیرو شده و سپس باقی بخش های موتور، این نیرو را به بیرون هدایت می کنند. توجه داشته باشید که قطعات کمپرسور استفاده شده در این دستگاه ممکن است منجر به تولید صدا های اضافی شود.

کاربرد موتورهای تسمه ای در کمپرسور

موتورهای تسمه ای همان طور که به نظر می رسد، با به حرکت در آوردن محور و ایجاد تحرک در نوار تسمه، اقدام به تولید انرژی می کنند. این دسته از موتورها نیز قابل استفاده در فضاهای خانگی نیستند و سروصدای تولید شده از آن ها، می تواند آسایش و آرامش شما را به کلی مختل نماید.

قلب دوم کمپرسور؛ مخزن

بعد از بررسی انواع موتورها و انتخاب مناسب ترین نوع موتور برای دستگاه کمپرسور، زمان آن رسیده تا به مطالعه دومین بخش مهم درباره قطعات کمپرسور بپردازیم. مخزن را می توان دومین بخش مهم دستگاه نامید و انتخاب درست آن را تضمین کننده کارکرد درست یک کمپرسور دانست. انتخاب مخزن ارتباط مستقیمی با قدرت و نوع موتور دستگاه دارد.

ضخامت مخزن شما در کمترین حالت نیم میلی متر و در بالاترین حالت، چهار میلی متر باشد. مخزن های ضخیم عموما مخزن هایی هستند که شما نیاز زیادی به جا به جایی آن ها نخواهید داشت. اگر به دنبال کمپرسوری سبک هستید که در جا به جایی شما مشکلی ایجاد نکند، بهتر است تا در قطعات کمپرسور از مخازن نازک تر استفاده کرده و اینگونه وزن دستگاه خود را تا میزان قابل توجهی کاهش دهید.

 واحد هواساز چیست؟

بخشی از دستگاه تعدیل کننده که هوا را با استفاده از کنده به داخل کشیده و هوا را متراکم می کند، واحد هواساز می گویند. این بخش نقشی حیاتی را در کمپرسورها ایفا کرده و می تواند سبب تغییر حالات زیادی در فرآیند تولید انرژی به فشار شود. واحد هواساز یا ایرلند (airland) یکی از قطعات کمپرسور اصلی در دستگاه ها و به خصوص در دستگاه های اسکرو به شمار می رود. این قطعات  به دو گروه اصلی تقسیم می شوند.
واحد هواساز سیلندر پیستونی و واحد هواساز سیلندر اسکرو یا مارپیچی

واحد هواساز سیلندر مارپیچی

برای داشتن کمپرسوری خوب و مطمئن، باید بر اساس میزان هوادهی، میزان فشار داخل دستگاه، ظرفیت مخزن و مسائل دیگر، اقدام به انتخاب واحد هواساز مناسبی کنیم. قدرت واحد هواساز باید با باقی بخش های دستگاه تعدیل کننده در هارمونی بوده و به صورت کاملا هماهنگ اقدام به تولید فشار کنند. به همین دلیل، واحد هواساز در کمپرسورهای مارپیچی، از اهمیت بالاتری به نسبت دیگر انواع آن برخوردار است.

واحد هواساز کمپرسورهای پیستونی

هواساز های پیستونی نسبت به هواساز های اسکرو، از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و به علت استهلاک بیشتری که در این موتورها و قطعات کمپرسور وجود دارد، بدنه آن را عموما از آلیاژ سخت می سازند. انواع مختلفی از این نوع کمپرسورها در بازار وجود دارد که بر اساس نیاز و نوع کمپرسور، باید نسبت به انتخاب آن ها، اقدام کنیم. این هواساز ها به هواساز های تک سیلندر، دو، سه و چهار سیلندر تقسیم می شوند.

سوپاپ اطمینان در چه مواقعی به درد می خورند؟

وظیفه سوپاپ اطمینان در میان دیگر قطعات کمپرسور، جلوگیری از افزایش غیر طبیعی فشار مخزن است. این سوپاپ ها زمانی که فشار درون مخزن به عدد معینی برسد، فعال شده و اجازه ذخیره انرژی اضافی را به دستگاه نمی دهند. اهمیت سوپاپ اطمینان به گونه ای است که انتخاب یک سوپاپ مناسب، می تواند عمر کمپرسور را افزایش داده و باعث سالم ماندن باقی قطعات به خصوص مخزن شما باشد.

سوپاپ های اطمینان نیز در اندازه های متنوعی به بازار ارائه می شوند و شما می توانید بسته به ظرفیت مخزن، قدرت موتور دستگاه و نوع قطعات کمپرسور سایز سوپاپ مورد نیاز برای کمپرسور را انتخاب کنید. سوپاپ اطمینان زمانی آغاز به کار خواهد کرد که دکمه فشار دستگاه نتواند به شیوه درست به وظیفه خود عمل کند. اما سوال اینجا است که دکمه فشار چیست و چه عملکردی را در دستگاه تعدیل کننده بر عهده دارد؟

کلید فشار یا دکمه قطع کن چه کارکردی در کمپرسور دارد؟

دکمه قطع کن بخشی کوچک اما بسیار مهم و حیاتی در میان قطعات کمپرسور به شمار می رود. این وسیله دکمه ای است که روی مخزن نصب می شود. شما با استفاده از این دکمه، به مخزن مجوزی برای پر شدن بیش از حد را نخواهید داد. شما می توانید با تعریف دو عدد برای دکمه های قطع کن، میزان فشار مورد نیاز خود را در حد استانداردی نگاه دارید.

کلید فشار با رسیدن انرژی به عدد تعریف شده اول، دستور شروع کار را به موتور صادر می کند. به محض این که فشار دستگاه به حد مشخص شده در عدد دوم رسید و در حال افزایش بود، قطعات کمپرسور از کار افتاده و تا رسیدن دوباره فشار به عدد ابتدایی، شروع به کار نخواهد کرد. زمانی که کلید فشار نتواند به وظیفه خود عمل کند یا شما به عنوان متصدی دستگاه، عددی غیر معقول را برای آن تعریف کرده باشید، سوپاپ اطمینان با فعال شدن از انباشت انرژی در مخزن جلوگیری می کند و بدین شکل احتمال بروز حادثه در کمپرسور، به صفر می رسد.

قطعات یدکی کمپرسور هوا

قطعات یدکی کمپرسور هوا

مانومتر در کمپرسور چه کاربردی دارد؟

مانومتر را می توان به دستگاه کیلومتر شمار خودرو تشبیه کرد؛ این دستگاه میزان فشار داخل مخزن را به شما نشان می دهد و در صورت وجود خطر، به عنوان اولین نشانه برای شما عمل کرده و شما را نسبت به آن آگاه می کند. بهتر است تا در خرید مانومتر دقت کرده و مانومتر های باکیفیت و مرغوب تهیه کنید.

مانومتر، دستگاهی است که خراب شدن یا از کار افتادن آن شاید به صورت مستقیم روی دیگر قطعات کمپرسور و بخش های دستگاه تاثیرگذاری نکند، اما با گیج کردن شما و خراب کردن اطلاعاتی که از کمپرسور دارید، زمینه ساز ایجاد مشکلات بزرگتری خواهد شد.

روغن نما چیست و چه کاربردی دارد؟

سوالی که ممکن است ذهن افراد زیادی را به خود درگیر کند، چیستی روغن نما است. برای درک دقیق روغن نما و شناخت کامل این بخش از قطعات کمپرسور، ابتدا نیاز است تا کارکرد صحیح روغن در دستگاه های تعدیل کننده یا کمپرسورها را کشف کنیم و سپس به سراغ این قطعه برویم.

قطعات دستگاه های مکانیکی، غالبا از مواد فلزی و فلزات موجود در طبیعت ساخته می شوند. این قطعات، کاملاً خشک و جامد بوده و کشیده شدن آن ها به روی یکدیگر، ممکن است با گذر زمان دچار فرسودگی و خراب شدن قطعات شده و حتی برخی از آن ها را کاملا خرد کند. روغن رایج ترین مایعی است که در دستگاه های این چنینی از آن استفاده شده تا با نرم کردن قطعات، از فرسودگی آن ها جلوگیری کند.

هرچند که وجود روغن برای کمپرسور مفید و حتی ضروری است، اما زیاد شدن آن نیز دردسر های خاصی را به دنبال داشته و باعث ضعف عملکرد در دیگر قطعات کمپرسور می شود. همچنین کثیف شدن این روغن مضر بوده و به همین دلیل تعویض به هنگام آن را امری موجب سلامتی دستگاه می دانند. روغن نما وسیله ای است که در درک ویژگی های روغن و اطلاع از سلامتی و وضعیت آن در درون دستگاه، به ما کمک می کند.

پولی یا فولی چیست؟

پولی یا فولی، دستگاهی است که عموماً از آن برای اتصال دو بخش یک موتور الکتریکی استفاده می شود. در کمپرسورها، پولی ها ارتباط مستقیمی با تسمه های دستگاه دارند و می توان پولی ها را بخش مهمی از دینام تعدیل کننده ها دانست. انتقال قدرت میان بخش های مختلف و محوری یک دستگاه، به وسیله پولی صورت می گیرد. پولی کمپرسور و پولی الکتروموتور دو نوع از پولی هایی هستند که استفاده زیادی در قطعات کمپرسورها داشته و اطلاعات داشتن درباره آن ها، برای ما مفید خواهد بود.

ست تسمه کمپرسور چگونه به دستگاه کمک می کند؟

انتخاب ست تسمه مناسب، تاثیر مستقیمی روی باقی قطعات کمپرسور شما داشته و می تواند سرنوشت کیفی آن را به تنهایی تعیین کند. از تسمه ها برای انتقال حرکت دورانی و همچنین تولید انرژی استفاده می شود. جنس این تسمه ها یکی از عوامل تعیین کننده کیفیت آن ها است و مقاومت و همچنین سرعت تسمه را، جنس آن مشخص می کند.

تسمه ها به دلیل مکانیزم ساده و همه گیر بودن، انتخاب مناسبی برای ساخت دستگاه های تعدیل کننده به شمار می رود. دو نکته مهم در استفاده از تسمه ها وجود دارد که رعایت کردن آن ها موفقیت کمپرسور ما را تعیین خواهد کرد. اولین مسئله در دندانه دار بودن تسمه قرار دارد؛ استفاده از تسمه دندانه دار باعث ایجاد نیروی همگرایی شده و با ایجاد فشار، در تولید انرژی به کمپرسور کمک می کند.

مسئله مهم دیگر درباره تسمه، تنظیم بودن آن ها است. شل یا سفت بودن تسمه در هر دو صورت می تواند آسیب زا بوده و تاثیر مخربی را در کارکرد کمپرسور ایجاد کند. سفت بودن تسمه احتمال پاره شدن آن و آسیب رسیدن به باقی قطعات کمپرسور را تا حد زیادی افزایش می دهد.

انواع تسمه در کمپرسورها

عموماً چهار نوع از تسمه ها در کمپرسورها وجود دارند. هر کدام از این تسمه ها در مواقع خاصی می توانند مشکلات کمپرسورها را رفع کرده و تولید انرژی کنند. در نظر داشته باشید که پاره شدن و حتی رسیدن آسیبی سطحی به تسمه، باید فورا بررسی شده و منجر به تعویض تسمه ها شود. روشن شدن کمپرسور با تسمه پاره، آسیبی جدی را به قطعات کمپرسور وارد کرده و می تواند خرابی های زیادی را برای آن به وجود آورد.

  • تسمه های v شکل: این تسمه ها با استفاده از پولی های لبه دار ایجاد استحکاک کرده و چرخ گرداننده را تبدیل به انرژی می کنند.
  • تسمه های تخت: پولی های استفاده شده در این دستگاه محدب بوده و به طبع مقاومت بیشتری را نسبت به انواع تسمه ها طلب می کند.
  • تسمه های مقطع: این تسمه ها پولی های لبه داری دارند که به وسیله آن ها، حرکت دورانی دستگاه و دینام را، به دیگر بخش ها منتقل کرده و از آن انرژی می سازند.
  • تسمه های تایمینگ: تسمه های تایمینگ که در افکار عمومی و مکالمه های روزمره به تسمه تایم معروف هستند، پولی های دندانه داری داشته و با استفاده از آن ها روند کار دیگر قطعات کمپرسور را ادامه می دهند.

توضیحاتی درباره شیر ها و انواع آن

عموما دو نوع شیر در دستگاه های تعدیل کننده وجود دارند؛ شیر خروجی که از آن در جهت خارج کردن هوای داخل مخزن استفاده شده و استفاده دیگری ندارد، و شیر های یک طرفه. شیر های یک طرفه شیر هایی هستند که بین موتور و مخزن قرار می گیرند؛ این شیر ها با عملکردی یک جانبه، اجازه عبور هوا به سمت مخزن را صادر می کنند، اما به طور کل مانع عبور هوا از سمت مخزن به موتور و باقی قطعات کمپرسور شده و این گونه سلامت موتور شما را حفظ خواهند کرد. توجه داشته باشید که خراب شدن این شیر، می تواند به قیمت نابودی موتور شما تمام شده و آسیبی جدی و غیرقابل بازگشت را به دستگاه شما وارد کند.

قطعات کمپرسور اسکرو

قطعات کمپرسور اسکرو

کاربرد انواع فیلتر ها

کمپرسورها نیز مانند بسیاری از دستگاه های دیگر، از فیلتر ها استفاده های متفاوتی دارند. کمپرسورها عموما از سه نوع فیلتر متفاوت استفاده می کنند و هر کدام از این فیلتر ها، در بخش خاصی به کمک مکانیزم دستگاه آمده و ما را یک قدم به هدفمان که تولید انرژی و فشار است، نزدیک تر می کنند. سه نوع فیلتر مختلف را می توان در میان قطعات کمپرسور مشاهده کرد که در ادامه به بررسی اجمالی آن ها می پردازیم.

  • فیلتر هوا:

این فیلتر اصلی ترین نقش را در جلوگیری از ورود ذرات درشت هوا به داخل مخزن ایفا می کند. عدم وجود این فیلتر علاوه بر آن که ممکن است ضرر زیادی به کمپرسور زده یا حتی باعث سوراخ شدن مخزن شود، می تواند دستگاه را در مدت کوتاهی از کار انداخته و آسیبی جدی به موتور و دیگر بخش های مهم آن وارد کند.

  • فیلتر روغن:

روغنی که در قطعات موتور کمپرسور استفاده می شود، به دلیل چرخش زیاد و یا وجود برخی ذرات هوا در آن ها، ممکن است کثیف شده و نیاز به تصفیه داشته باشند؛ این تسویه وظیفه فیلتر روغن بوده و با استفاده از این فیلتر، می توان به راحتی از کثیف شدن زود هنگام روغن جلوگیری کرد. کثیف بودن روغن دستگاه، باعث کاهش راندمان آن شده و عمر کمپرسور را کاهش می دهد.

  • فیلتر جدا کننده:

این فیلتر ها از وجود و داخل شدن ذرات بزرگ به مایع یا گاز موجود در داخل دستگاه، جلوگیری می کند. این قطعه را می توان به مثابه نگهبان ورود و خروج به داخل این سیستم دانست.

درباره عایق های حرارتی چه می دانید؟

کمپرسورها به دلیل فعالیت درونی زیاد، و جنب و جوش دائمی گاز ها یا مایعات، ممکن است در مواقعی اقدام به تولید انرژی های کاذب کرده و کار دیگر قطعات کمپرسور را سخت کنند. مبدل های حرارتی می توانند از مصرف بیهوده انرژی جلوگیری کرده و عمر مفید دستگاه را نیز، تا حد زیادی افزایش دهند.

جنس آهنی که در بدنه موتورها از آن استفاده می شود، نوعی عایق است که می توان با استفاده از آن دمای بخش بیرونی کمپرسور را تنظیم و از هدر رفت انرژی داخلی آن، جلوگیری کرد. نبود یک مبدل حرارتی در دستگاه کمپرسور، مانع از فعالیت آن نمی شود، اما بودن آن تا حد بسیار زیادی به نفع ما بوده و ما می توانیم با استفاده از آن، دستگاهی به مراتب بهتر و به صرفه تر برای خود تهیه کنیم.

کوپلینگ چیست؟

کوپلینگ قطعه کوچکی از قطعات کمپرسور است که روی پمپ و موتور دستگاه نصب می شود. این قطعه، نیرو را از پیچ های شافت به سمت موتور انتقال داده و این گونه از قطع شدن زنجیره انتقال نیرو، جلوگیری می کند. به نوعی می توان گفت که حرکت دورانی موتور یا پره ها، توسط کوپلینگ انتقال داده می شود. وجود کوپلینگ در کمپرسورمیان قطعات کمپرسور، سبب ایجاد نوعی محور شده و از هدر رفت انرژی و ایجاد ارتعاش در وسیله، پیشگیری می کند. عدم وجود کوپلینگ در سیستم ها و دستگاه های تعدیل کننده، می تواند منجر به آسیب رسیدن به موتور شده و برای صاحبان کمپرسور، گران تمام شود.

معرفی دیگر بخش های کمپرسور

قطعات دیگری نیز در میان قطعات کمپرسور وجود دارند که جزئی از ارکان های اصلی به شمار نمی روند. میکروفیلتر ها، رگولاتور، اتو درین، رنگ بدنه و غیره از بخش ها و نکاتی هستند که وجود آن ها هرچند که ضرورتی برای کارکرد اصلی دستگاه ندارد، اما می توانند به عملکرد بهتر آن کمک شایانی کنند. اگر به دنبال داشتن کمپرسوری کامل و ایده آل هستید، بهتر است که حتی قطعات جانبی مناسبی را انتخاب کرده و در این زمینه، اقدام به خریدن جنس درجه دو و سه نکنید.

قطعات کمپرسور

قطعات کمپرسور

توضیحاتی درباره الکتروموتورهای مختلف

الکتروموتور که عموم مردم به آن دینام می گویند، بخش مهمی از قطعات کمپرسور به شمار می رود. این بخش وظیفه تولید انرژی را دارد و در صورت وجود خرابی یا مشکل در آن، تمامی بخش های دیگر دستگاه از کار افتاده یا با مشکل و ایرادات خاصی کار می کنند. جنس الکتروموتور و نوع سیم پیچی آن، می تواند تعیین کننده کیفیت کمپرسور شما باشد.

سیم پیجی مسی، باعث کاهش مصرف انرژی دستگاه شده و دستگاه های کم مصرف، غالبا به عنوان کمپرسورهای بهتری شناخته می شوند. الکترو موتورها انواع مختلفی دارند که این تنوع، بر اساس قدرت، ولتاژ و توان آن ها به وجود آمده است. در ادامه به بررسی انواع الکترو موتورهای استفاده شده در قطعات کمپرسور می پردازیم.

الکتروموتور تک فاز

این دسته از الکتروموتورها، عموما جنبه خانگی داشته و برای مصارف کوچک تر استفاده می شوند. ساختمان داخلی این نوع از الکتروموتورها تفاوت چندانی با الکتروموتورهای سه فاز ندارد. اگر برای شما جای سوال است که الکتروموتور کمپرسور شما از کدام نوع است، باید به این مسئله توجه کنید که دستگاه تعدیل کننده شما برای مصارف خانگی ساخته شده است یا خیر.

الکتروموتور سه فاز

الکتروموتورهای سه فاز تفاوت چندانی با نوع تک فازه آن ندارند. از این الکتروموتورها بیشتر برای مصارف صنعتی استفاده شده و دستگاه های تعبیه شده برای برق سه فاز، عموما دارای الکتروموتور سه فاز هستند. الکتروموتورهای سه فاز برای توان های کم ساخته شده و ممکن است استفاده از آن ها در میان دیگر قطعات کمپرسور، کار راحتی تلقی نشود.

الکتروموتور پله ای

الکتروموتورهای پله ای یا استپر موتور، نوع خاصی از الکتروموتورها هستند که امروزه استفاده کمتری در میان قطعات کمپرسورها دارند. این دینام ها ساختار بسیار ساده ای داشته و با استفاده از برق dc اقدام به تولید انرژی می کنند. الکتروموتورهای مغناطیس دائم، مغناطیس متغیر و ترکیبی سه نوع از انواع دینام های پله ای به شمار می روند.

الکتروموتور خطی

در اکثر دینام ها، استاتور و روتر به صورت دایره ای قرار گرفته و به صورت مدور با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. این مسئله در الکتروموتورهای خطی متفاوت بوده و به شکل جدیدی نمود پیدا می کند. استاتور و روتر در این دستگاه ها، به شکلی مستطیلی و در امتداد یک خط قرار می گیرند. نام دیگر این دینام ها، موتورهای القایی است.

الکتروموتور ac

همانطور که از نام این دینام پیدا و مشخص است، منبع تغذیه این نوع از الکتروموتورها برق ac است. هزینه ساخت این دینام، نسبت به انواع دیگر دینام های موجود در قطعات کمپرسورها، بسیار پایین بوده و به همین دلیل این نوع از دینام ها را به دینامی محبوب در میان همه انواع دینام ها تبدیل می کند. این دینام ها به دو شکل تک فاز و سه فاز در بازار موجود هستند.

بررسی برخی از کمپرسورهای موجود در بازار

حال که اطلاعات جامعی درباره انواع کمپرسورها دریافت کرده و می توانیم بخش بندی های آن را تشخیص دهیم، زمان آن رسیده تا به بررسی برخی از انواع دستگاه های تعدیل کننده بپردازیم. هر کدام از این دستگاه ها برای کارکرد خاصی ساخته شده اند و استفاده از آن ها نیازمند داشتن اطلاعات خاصی خواهد بود. اکنون وقت آن رسیده تا معایب و مزایای هر کدام از انواع کمپرسورها را کشف کرده و بدانیم کدام یک از این قطعات کمپرسور می توانند برای ما مناسب تر باشند.

چرا باید از کمپرسور مارپیچی استفاده کنیم؟

دو نوع اصلی کمپرسور هوا عبارتند از کمپرسور هوا اسکرو و کمپرسور هوا پیستونی. کمپرسورهای مارپیچی یا اسکرو، رایج ترین شکل از دستگاه های کمپرسور به شمار می روند که امروزه بیشترین استفاده را در میان مردم و شرکت ها داشته و محبوب ترین نوع دستگاه های کمپرسور به شمار می روند.

روش کار این دستگاه به این شکل است که ابتدا هوا را با استفاده از قطعات کمپرسور به اندازه کافی به مخزن خود وارد کرده و سپس دریچه ورودی هوا را قفل می کند، در مرحله بعدی این هوای حبس شده توسط روتور یا چرخنده ها، تا حد ممکن فشرده شده و بعد برای خروج به شکل مورد نظر، آماده می شود.

روتور های این دستگاه تا زمانی که توسط فسارسنج متوقف نشوند، به کار ادامه داده و هوای درونی دستگاه را به اوج فشردگی می رسانند. بر خلاف تصور، سیستم مورد استفاده در ساخت این قطعات کمپرسور، سیستم پیچیده ای نیست. این دستگاه ها از اجزای کمی تشکیل می شوند و به دلیل سادگی و راندمان بالا، توانسته اند خود را در قلب مشتریان جا داده و آن ها را به استفاده از این نوع از کمپرسورها، ترغیب کنند.

کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو

دلایل انتخاب تعدیل کننده مارپیچی

همانطور که در بخش قبلی به این مسئله اشاره شد، این موتورها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و انتخاب آن ها، می تواند ارائه خدمات به شما را به مسئله ای آسان تبدیل کند.  کمپرسور اسکرو، از عمر بالایی به نسبت باقی کمپرسورها برخوردار است و برای نصب آن، نیاز به فضای بزرگ و یا خاصی نخواهید داشت. قطعات کمپرسور  در این دستگاه ارتعاشات بسیار کمی تولید می کند که مطمئناً از دیدن آن، متعجب خواهید شد. غالب افرادی که از این دستگاه استفاده کرده یا آن را به عنوان دستگاه خود انتخاب کرده اند، از انتخاب خود راضی بوده و در موارد کمی دچار پشیمانی گشته اند.

این نکته نیز لازم به ذکر است که استفاده از این دستگاه، ممکن است ابتدا پیچیده به نظر برسد و نگهداری صحیح و اصولی از قطعات کمپرسور در آن، امری آزاردهنده باشد. استفاده از این کمپرسور، ممکن است هزینه بالایی برای شما داشته و تاثیراتی منفی بر روی بودجه کلی پروژه ایجاد کند.

بخش های مختلف کمپرسورهای مارپیچی

تعدیل کننده های اسکرو یا مارپیچی، حاوی بخش های مختلفی در میان قطعات کمپرسور هستند. بخش زیادی از این ابزار ها در تمامی کمپرسورها مشترک بوده و برخی از آن ها، در تعداد کمی از تعدیل کننده ها استفاده می شود. یکی از این بخش های خاص، واحد هواساز بوده که در بخش های دیگر مقاله به آن ها پرداختیم.

بلبرینگ ها بخش دیگری از این دستگاه بوده که باعث می شوند تا استهلاک دستگاه تا کمترین حد ممکن، کاهش پیدا کند. وجود بلبرینگ در کمپرسورهای مارپیچی واجب بوده و نبود آن ها ممکن است عملکرد دستگاه را دچار اختلالاتی جدی کند. دریچه های تخلیه، دریچه های مکش، روتور ها و برخی بخش های دیگری از قطعات کمپرسور اسکرو به شمار می روند.

کمپرسور هوا اسکرو

کمپرسور هوا اسکرو

تعریف کمپرسور هوا پیستونی

اگر قرار باشد بعد از تعدیل کننده های اسکرو، نوع دیگری را به عنوان دومین کمپرسور پرطرفدار انتخاب کنیم، انتخاب ما بدون شک کمپرسورهای پیستونی خواهند بود. روش کاری این کمپرسورها کاملاً با نوع قبلی آن متفاوت بوده و شما می توانید انتخاب خود را بر اساس قطعات کمپرسور در این دستگاه ها تعیین کنید.

از این کمپرسورها در صنایع کوچک تری مانند ساخت و ساز سازه های کوچک، رنگ، ام دی اف کاری و غیره استفاده می شود و می تواند انتخاب مناسبی برای این صنایع باشد. استفاده از تعدیل کننده های پیستونی نیز مانند باقی مدل های آن، معایب و مزایای مخصوص خود را دارا است که ما بر اساس نیازی که از قطعات کمپرسور داریم، در انتخاب و خریدن آن به نتیجه خواهیم رسید.

این کمپرسورها که به کمپرسورهای رفت و برگشتی معروف هستند، در سه مرحله فرآیند تولید انرژی را انجام می دهند؛ در مرحله اول با استفاده از میل لنگ اقدام به مکش کرده و هوا را به داخل می کشند. سپس پیستون ها با حرکت خود، اقدام به ایجاد فشار در هوا یا مایعات ذخیره شده کرده و آن ها را تا حد ممکن فشرده می کند. در مرحله آخر نیز شیر خروجی باز شده و سیال را با فشار مورد نظر، به بیرون منتقل می کند.

دلایل انتخاب تعدیل کننده پیستونی

قطعات کمپرسورهای پیستونی نیز از عمر بالایی برخوردار هستند؛ این دستگاه ها به دلیل ساختار نسبتا ساده و قیمت مناسب، در صنایع کوچک بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. قیمت تهیه این نوع کمپرسور نیز نسبت به باقی مدل های آن زیاد نبوده و این خود دلیلی دیگر برای استفاده از آن به شمار می رود. به علت زیاد بودن این دستگاه، مراکز تعمیراتی و خدماتی زیادی می توانند نسبت به تعمیر آن ها اقدام کرده و به شما در مواقع حساس، کمک رسانی کنند.

قطعات کمپرسورهای پیستونی معایب خاصی دارند که مطالعه آن ها، خالی از لطف نخواهد بود. این دستگاه ها صدای زیادی تولید می کنند که این عمر، ممکن است برای بسیاری از افراد ویژگی آزاردهنده ای به شمار آید. علاوه بر صدا، لرزش زیادی در این دستگاه ها مشاهده می شود و در صورت وجود مایعات، احتمال خرابی آن نیز به طرز شدیدی افزایش پیدا خواهد کرد. گفتنی است که در انتخاب این نوع کمپرسور، دقت کنید و از مدل های بی کیفیت موجود در بازار، دوری جویید.

قطعات کمپرسور پیستونی کدامند؟

همان طور که در دیگر بخش های این مقاله مطالعه کردید، اساس کار این کمپرسورها بر پایه رفت و برگشت بوده و حرکت پیستون ها مسبب ایجاد نیروی محرک می شود. در نتیجه رینگ های پیستونی بخش مهمی از  قطعات کمپرسور این دستگاه ها به شمار می رود و استفاده از آن ها در تعدیل کننده های پیستونی، امری اجتناب ناپذیر است. سه نوع رینگ مختلف در کمپرسور پیستونی وجود دارد که عبارت اند از رینگ آب بندی، رینگ روغن و رینگ فشار.

اگر رینگ انتخابی شما نتواند خود را با شیار های موجود روی پیستون یا محل نصب، چفت کرده و به صورت کاملا فیکس سر جای خود قرار گیرد. دستگاه شما دچار مشکل شده و به دلایل مختلفی ممکن است از کار بیوفتد.
وجود فیلتراسیون نیز در قطعات کمپرسور محتمل بوده و استفاده از آن برای فیلتر گذاری در دستگاه، مفید می باشد. فیلتراسیون خود از سه بخش جدا تشکیل شده که هر کدام وظیفه خاصی را در فرآیند فیلتر کردن گاز ها انجام می دهند.

سنسور حرارتی، افتر کولر و اینتر کولر نیز بخش های دیگر کمپرسورهای پیستونی هستند. هرچند که این قطعات در کمپرسورهای پیستونی همیشگی بوده و دائما حضور دارند، اما این بدان معنی نیست که نمی توانید این قطعات را در انواع دیگری از کمپرسورها یافت کنید.

انتخاب میان کمپرسور اسکرو و کمپرسور پیستونی

انتخاب میان انواع کمپرسورهای موجود در بازار، امر ساده ای نیست و ممکن است زمان زیادی از وقت شما را به خود اختصاص داده و ذهن شما را تا حد زیادی، درگیر کند. اگر انتخاب های شما تنها به یکی از این دو گزینه خلاصه می شود، پس نیمی از راه را با موفقیت طی کرده و حال به دنبال پیدا کردن مسیر مناسب برای ادامه آن هستید.

کمپرسورهای پیستونی، برای افرادی مناسب است که نیاز به فشار باد زیادی دارند و همچنین سروصدای زیاد قطعات کمپرسور برای آن ها آزاردهنده نیست. همچنین اگر نیازی به حجم هوای زیادی ندارید و با مقدار کمی مانند 1200 لیتر در دقیقه و یا کمتر، می توانید به انجام کار های خود بپردازید، کمپرسورهای پیستونی می توانند بهترین گزینه برای شما باشند.

اما در سمت دیگر داستان، اگر به دنبال دستگاهی با عمر مناسب هستید که فضای زیادی برای نصب نیاز نداشته باشد و همچنین، از مکانیزم پیستونی استفاده نکند، پیشنهاد ما به شما استفاده از دستگاه های تعدیل کننده اسکرو خواهد بود. این دو نوع، شاید محبوب ترین دستگاه های کمپرسور باشند، اما آخرین نوع آن ها نیستند. در ادامه به بررسی برخی دیگر از انواع قطعات کمپرسورها می پردازیم.

کمپرسور روتاری

کمپرسورهای روتاری شاید به اندازه دو نوع قبلی محبوب یا شناخته شده نباشند، اما همچنان جز دستگاه های خوب به شمار رفته و مکانیزم جالب و در خور توجهی دارند. قطعات کمپرسور در این دستگاه ها، پره ای فلزی و رنگ کاری شده است که با چرخش خود، سبب تولید انرژی و فشار در گاز ها می شود. روش اصلی استفاده شده در این دستگاه ها، روش گریز از مرکز است. چرخش این پره و تماس آن با دیواره های استاتور، دلیل ایجاد فشار در این دستگاه هستند.

پره های این دستگاه زمان تولید انرژی و وقتی که انرژی ذخیره شده در قطعات کمپرسور دستگاه، به عدد مشخصی برسد، از حرکت باز می ایستند. خروج فشار از این دستگاه ها نیز به وسیله همین پره ها بوده و پره ها با کنار رفتن از مقابل مجرای خروجی، به دستگاه اجازه خودنمایی می دهند.

دلایل انتخاب تعدیل کننده روتاری

طراحی این دستگاه به نسبت دیگر کمپرسورها، طراحی ساده و آسانی است. این دستگاه با توجه به حجم کمی که دارد، می تواند انتخاب خوبی برای محیط های کوچک باشد. صدای تولید شده توسط قطعات کمپرسور این دستگاه نیز بسیار کم بوده و به هیچ عنوان باعث اذیت شدن گوش شما نخواهد شد.

این دستگاه هرچند که کمپرسوری کم خرج به شمار می رود، اما هزینه ساخت بالایی دارد و تهیه آن برای همه افراد انتخابی منطقی و صرفه جویانه به شمار نمی رود. ارتعاشات این دستگاه نیز با توجه به سایز کوچکش، غیرمعمول بوده و می تواند باعث دلزدگی شما ازاین کمپرسورها شود؛ کمپرسورهایی که عموما در سایز های کوچک تولید شده و از قدرت بالایی برخوردار نخواهند بود.

کمپرسورهای محوری کدامند؟

به احتمال زیاد این نوع از کمپرسورها را در جایگاه های cng و توربین های گازی مشاهده کرده اید. این نوع از دستگاه های تعدیل کننده گروهی مهم و معروف در میان هم نوعان خود به شمار می روند. این کمپرسورها در دسته کمپرسورهای دینامیکی قرار می گیرند و روش کار آن ها، از اصول و پایه های دینامیکی پیروی می کند.

پره های مخصوصی در بخش داخلی این دستگاه قرار دارند که چرخش آن ها، به شیوه ای تدریجی سیالات را فشرده می کند. در این روش، گاز به شیوه پیوسته درون بخش متراکم کننده دستگاه در جریان است و این جریان با انتقال از پره ای به پره دیگر، باعث ایجاد انرژی شده و فشار مورد نیاز شما را با استفاده از این روش در کشمکش بین قطعات کمپرسور تولید می کند.

لوازم کمپرسور اسکرو

لوازم کمپرسور اسکرو

دلایل انتخاب تعدیل کننده محوری

اصلی ترین فایده در تعدیل کننده های محوری، حجم بالای آن ها است. به طوری که می توان از آن ها در مقابل دستگاه های سانتریفیوژ استفاده کرد و انرژی بسیار بالایی را به وسیله این کمپرسورها، ایجاد کرد. هرچند که باید این نکته را متذکر شد که میزان فشاری که از لوله های خروجی این دستگاه به بیرون می رود، در حدی که انتظار می رود بالا نیست و نمی توانید از آن ها انتظار بالایی داشته باشید.

دستگاه های محوری قدرت بالایی را در خود دارند و از آن ها عموما در زمینه های صنعتی بزرگ یا شرکت های سنگین استفاده می کنند. اجازه ندهید قدرت بالای این دستگاه ها شما را فریب دهد، استفاده از تعدیل کننده های محوری نیز ممکن است هزینه های زیادی را روی دست صاحبان آن گذاشته و گرانی قطعات کمپرسور در این دستگاه، می تواند سبب آزار دیدن شما شود.

کمپرسورهای گریز از مرکز

کمپرسورهای گریز از مرکز که به آن ها کمپرسور شعاعی نیز گفته می شود، یکی از پر استفاده ترین کمپرسورهای باد به شمار می روند. این کمپرسورها با استفاده از یک پروانه یا دیسک، نیروی گریز از مرکز ایجاد کرده و با استفاده از آن نیرو، تولید فشار می کنند. پروانه یا دیسکی که جزئی از قطعات کمپرسور در داخل این دستگاه هستند، با چرخش سریع و حرکت دورانی تکراری، باعث به حرکت در آمدن مولکول های گاز شده و این گونه فشار مورد نیاز افراد را تامین می کند.

تعدیل کننده هایی که از سیستم گریز از مرکز بهره می برند، می توانند قدرت کمی مانند صد اسب بخار تولید کرده یا از سوی دیگر، به اندازه چندین اسب بخار برای شما انرژی ایجاد کنند. عموما از این دستگاه ها در ساخت کمپرسورهای بادی استفاده می شود و بهترین استفاده را در مقابله با گاز ها دارند. هرچند که ممکن است در مواردی، جایگیری قطعات کمپرسور به شیوه های متفاوتی پیاده شده و ظاهر جدید تری داشته باشد.

دلایل انتخاب تعدیل کننده گریز از مرکز

کمپرسور جریان شعاعی، دستگاه هایی کم وزن هستند که هزینه نگهداری کمی را طلب می کنند. ساخت آن ها نیز کار دشواری نیست و با لوازم و قطعات کمپرسور ساده می توان نسبت به ساخت یکی از آن ها اقدام کرد. این کمپرسورها برای افرادی که قصد انجام کار سنگینی ندارند، بسیار مناسب است.

در سوی دیگر داستان، این کمپرسورها برای عملیات های سنگین مناسب نبوده و می توانند در زمره بدترین انتخاب های شما قرار گیرند. کمپرسورهای گریز از مرکز قدرت فشرده سازی کمی دارند و ممکن است آن طور که شما انتظار دارید، موفق به فشرده کردن هوای داخل مخزن نشوند. اگر به دنبال ایجاد راندمان بالا توسط قطعات کمپرسور خود هستید، این دستگاه باز هم انتخاب خوبی برای شما نخواهد بود، ولی در حالات دیگر می توان روی کمپرسورهای شعاعی، حساب باز کرد.

انتخاب میان کمپسور های جریان شعاعی و محوری

این دو راهی در صورتی آسان خواهد بود که نیاز و درخواست خود را از کمپرسور، به شکلی واضح و مرتبط درک کرده باشید. تنها در این حالت است که با بررسی ساده میان این دو گزینه، می توانید به جوابی مناسب دست یافته و انتخابی آینده ساز را اتخاذ کنید. برای مثال اگربه دنبال تولید حجم گاز زیادی هستید، بهتر است تا بین این دو گزینه، به سمت کمپرسورهای محوری رفته و قید کمپرسورهای گریز از مرکز را بزنید.

قطعات کمپرسور دستگاه های گریز از مرکز یا جریان شعاعی، به مراتب ساده تر از دستگاه های محوری هستند و انتخاب آن ها برای شما پیچیدگی کمتری را در استفاده و در تعمیرات، به همراه خواهد داشت. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر سیستمی که در اختیار دارید، نیاز به تغییر مسیر گاز دارد و نمی توان به صورت مستقیم گاز تولید شده در آن را استفاده کرد، بهتر است تا از کمپرسورهای محوری استفاده کنید، زیرا کمپرسورهای گریز از مرکز قدرت تغییر جهت گاز را نداشته و به صورت مستقیم اقدام به تحویل گاز خروجی می کنند.

به طور خلاصه، قطعات کمپرسورهای گریز از مرکز برای مصارف ساده تر و کوچک تر، انتخاب بهتری هستند. اگر نیاز به دستگاهی پیشرفته تر دارید و قرار است مدت طولانی تری با آن کار کرده و از امکاناتش استفاده کنید، بدون درنگ به سراغ کمپرسورهای محوری رفته و دستگاه های شعاعی را به فراموشی بسپارید.

درباره کرسی های کمپرسوری

شاید کرسی کلمه ای باشد که در ذهن شما، تداعی کننده خاطره های گرم و قدیمی و خانه های مهربان و دلسوزانه مادربزرگ ها باشد، اما کرسی در دستگاه های کمپرسور، معانی متفاوتی را ارائه خواهد داد. کرسی یکی از بخش های بیرونی در میان قطعات کمپرسور به شمار می رود. طراحی کرسی مناسب برای کمپرسور، در ظاهر تاثیر خاصی روی عملکرد آن ندارد، اما زمانی که به وجودیت آن توجه و دقت کنیم، متوجه اهمیت آن خواهیم شد.
علاوه بر کرسی، باید به پد زیر کرسی نیز توجه خاصی داشته باشیم. رعایت بالانس و تراز بودن کمپرسور، امری مهم و کاملا حیاتی است. دلیل این اهمیت، گاز انباشته شده در مخزن دستگاه بوده و عدم رعایت تعادل، سلامت دستگاه را تهدید می کند. علاوه بر مخزن، دستگاه هواساز و لوله خروجی نیز می توانند در صورت متعادل نبودن دستگاه آسیب دیده و به خرابی دستگاه منجر شوند.

چگونه از خراب شدن کمپرسور خود جلوگیری کنیم؟

کمپرسورها نیز به مانند تمامی وسایل برقی و صنعتی دیگر، به شدت مستعد خراب شدن بوده و به راحتی می توان آسیب پذیری آن ها را متوجه شد. از آن جایی که قطعات کمپرسورها انواع مختلفی داشته و استفاده از آن ها نیز روش های مختلفی دارد، تعمیرشان عملی وقت گیر و حوصله سر بر به شمار می رود. پس بهتر است با رعایت نکاتی کوچک و ساده، از وقوع اتفاقی بد در آینده جلوگیری کنیم.

کیفیت برق ورودی به دستگاه، تعویض به موقع روغن و استفاده از روغن مناسب، جلوگیری از ورود زیاد گرد و غبار به داخل محفظه کمپرسور، جلوگیری از رطوبت زدگی دستگاه و حفظ تعادل آن، از جمله نکاتی هستند که باعث افزایش طول عمر قطعات کمپرسور شده و سلامت آن را تا حد زیادی تضمین می کند.

رطوبت زیاد و محیط های مرطوب، یکی از دشمنان اصلی کمپرسورها به شمار می آیند. توجه داشته باشید این زنگ زدگی ممکن است ابتدا به صورت درونی در محفظه جلوه کند و تا دیر شدن زمان، به بخش بیرونی آن منتقل نشود.

برخی از نکات ایمنی کار با کمپرسور

کار با دستگاه های کمپرسور هر چند در ظاهر آسان و ساده به نظر برسند، اما به شکلی پنهانی باعث آسیب رسیدن به شما شده و سلامتی شما را به شیوه ای نامحسوس تهدید می کند. آسیب هایی که ممکن است در اثر کار بلند مدت با کمپرسورها به آن ها دچار شویم عبارتند از آسیب شنوایی، فیزیکی، تحلیل رفتن بینایی، آسیب به کلیه، شش و در برخی از موارد ریه. چند نمونه از فعالیت هایی که می توانند سلامتی ما را تضمین کنند عبارتند از:

  • خود را مجهز کنید

همراه داشتن کلاه، دستکش ایمنی، کفش ایمنی، پوشیده بودن تمام نقاط بدن، استفاده از لباس های ضخیم، استفاده از گوش گیر و عینک های ایمنی، همه و همه از مواردی هستند که ریسک خطرات احتمالی کار با این دستگاه ها را تا حد زیادی کاهش داده و سلامت شما را در مقابله با این وسایل، بیمه می کنند. هر چه قطعات کمپرسور ما بزرگ تر و صنعتی تر باشد، ما نیز نیاز به رعایت بیشتری داریم و آن وقت است که باید مشکلات را از زاویه جدی تری حل کنیم.

  • اتصالات مختلف را بررسی کنید

شلنگ ها، سیم های برق و دیگر راه های اتصال، از مناطق خطر ساز در این سیستم به شمار می روند. بهتر است هر روز قبل از آغاز به کار سیستم های کمپرسور، سیم های مختلف دستگاه را چک کنیم و در صورت وجود هرگونه خرابی یا اتصال در قطعات کمپرسور، به هیچ وجه دستگاه را روشن نکرده و سریعا آن را از برق بکشیم. این اتفاق علاوه بر آن که می تواند برای سلامتی ما و برق کارگاه مضر باشد، عمر کمپرسور را نیز تا حد زیادی کم کرده و حتی ممکن است همان لحظه موتور دستگاه را به طور کامل از بین ببرد.

  • دیگر نکات ایمنی

مراقبت از دستگاه تنها برای حفظ سلامت آن نیست. تجربه نشان داده است کمپرسورهایی که مدام تمیز شده و دائما از مواد نو و سالم استفاده می کنند، بسیار کمتر از باقی انواع آن دچار مشکل شده و می توانند برای سلامتی ما نیز مفید باشند.

پسندیده است در زمانی که از تعدیل کننده ها استفاده نمی کنیم، آن ها را از برق بکشیم. سطحی که موتور و دیگر قطعات کمپرسور روی آن قرار دارد و محیط اطراف آن نیز مهم بوده و می توانند جزئی از عوامل خطرزا تلقی شوند. اگر تعادل دستگاه به خوبی رعایت نشود، گاز ها در مخزن به یک سمت مایل شده و حتی احتمال بازگشت گاز به سمت موتور نیز در آن وجود دارد.

اگر از جمله افرادی هستید که توجه زیادی به نکات ایمنی ندارید، پس نباید از دستگاه خود انتظار طول عمر زیادی را داشته باشید، زیرا اکثر نکات گفته شده علاوه بر ضرری که برای انسان به همراه دارند، می توانند عمر قطعات کمپرسور را نیز تا حد زیادی کاهش دهند.

خرید انواع قطعات یدکی کمپرسور

خرید انواع قطعات یدکی کمپرسور

نتیجه گیری

داشتن اطلاعات درباره قطعه های مختلف یک سیستم کمپرسور و مطالعه انواع مختلف قطعات کمپرسور ، به ما در خرید، ساخت و حتی تعمیر تعدیل کننده ها کمک شایانی می کند. ما می توانیم با تشخیص به موقع خرابی، از گسترش آن به دیگر اعضای سیستم جلوگیری کنیم. همچنین می توانیم با انتخابی درست و مناسب از کمپرسورها، بازدهی بالاتری از دستگاه خود گرفته و پایه های موفقیت در کسب و کار را از ابتدایی ترین مراحل، به درستی بنیان گذاری کنیم.

چگونگی تهیه لوازم یدکی کمپرسورهای دیگر، شناخت انواع کمپرسورهای هوا و دانستن نقش هرکدام از قطعات کمپرسور در سیستم کلی انرژی، از جمله اطلاعاتی است که قرار است در آینده از آن ها استفاده کرده و شرایط ایده آل تری را با استفاده از آن ها برای کارگاه خود رقم بزنیم.

اکنون با توجه به گزینه های گفته شده در این مقاله، شما کدام مدل از کمپرسورها را برای تاسیسات یا کارگاه خود ترجیح داده و برای تهیه آن اقدام می کنید؟ کارشناسان شرکت پردیس صنعت، آماده هستند تا شما را برای خرید انواع قطعات یدکی کمپرسور و البته روغن کمپرسور اسکرو راهنمایی کنند. همین حالا می توانید با ما تماس بگیرید.

فروش لوازم یدکی و قطعات کمپرسور اسکرو در شهرک صنعتی آران و بیدگل، شهرک صنعتی اردستان، شهرک صنعتی اسفرجان، شهرک صنعتی اسفیدواجان (رضوانشهر)، شهرک صنعتی اشترجان، شهرک صنعتی امیرکبیر کاشان، شهرک صنعتی اوره نطنز، شهرک صنعتی بادرود نطنز، شهرک صنعتی بزرگ اصفهان، شهرک صنعتی پوده، شهرک صنعتی تودشک، شهرک صنعتی تیران و کرون، شهرک صنعتی جی، شهرک صنعتی چادگان، شهرک صنعتی خمینی شهر، شهرک صنعتی خوانسار، شهرک صنعتی دولت آباد، شهرک صنعتی دهاقان، شهرک صنعتی دهق، شهرک صنعتی رازی (رنگسازان)، شهرک صنعتی رامشه، شهرک صنعتی راوند کاشان، شهرک صنعتی سپهرآباد شهرضا، شهرک صنعتی سپیددشت (حسن آباد جرقویه)، شهرک صنعتی سگزی، شهرک صنعتی سمیرم، شهرک صنعتی سه راهی مبارکه، شهرک صنعتی شجاع آباد نطنز، شهرک صنعتی علویجه، شهرک صنعتی فریدونشهر، شهرک صنعتی فريدن، شهرک صنعتی فناوری اطلاعات، شهرک صنعتی کمشچه، شهرک صنعتی کوهپایه، شهرک صنعتی گلپایگان، شهرک صنعتی محمدآباد مرغ، شهرک صنعتی محمود آباد اصفهان، شهرک صنعتی منتظریه، شهرک صنعتی مورچه خورت، شهرک صنعتی نائین، شهرک صنعتی نجف آباد 1، شهرک صنعتی نجف آباد 2، شهرک صنعتی ورزنه، شهرک صنعتی وزوان میمه، شهرک صنعتی هرند، ناحیه صنعتی اژیه، ناحیه صنعتی انارک، ناحیه صنعتی باغبهادران، ناحیه صنعتی برزک، ناحیه صنعتی بهارستان (درم کاشان)، ناحیه صنعتی جمبزه، ناحیه صنعتی حوله بافی خمينی شهر، ناحیه صنعتی خور، ناحیه صنعتی داشکسن، ناحیه صنعتی دهسرخ، ناحیه صنعتی زواره اردستان، ناحیه صنعتی سرآسیاب، ناحیه صنعتی سروشبادران، ناحیه صنعتی سعیدآباد، ناحیه صنعتی صنايع دستی شهرضا، ناحیه صنعتی صنايع غذايی خمينی شهر، ناحیه صنعتی قمصر، ناحیه صنعتی گلستان، ناحیه صنعتی محمدآباد جرقویه، ناحیه صنعتی مهاباد، ناحیه صنعتی نياسر، ناحیه صنعتی نيستانک، ناحیه صنعتی ورپشت، ناحیه صنعتی وزیرآباد، ناحیه صنعتی هست، ناحیه صنعتی هسنیجه، ناحیه صنعتی همت آباد